263
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

مربوط به همه صداهای تکوینی مثل: عطسه، صوت حیوانات و اشیا،۱ و همه الفاظی که برای انتقال مفاهیم در محاورات عرفی وضع شده‌اند مانند: همه کلمات و گفتگوها۲ خواهد بود، و گاه به صورت خاص است، یعنی مراد صرف شنیدن نیست، بلکه شنیدن همراه با ترتیب اثر، و یا توأم با وعید و تهدید است. شنیدن به معنای نخست، یا به تعبیری «سمع مطلق» ـ که برگشتش به علم به هر گفتاری خواهد بود ـ، ۳ مربوط به بحث ما نیست. همان گونه که در این بخش، شنیدن همراه با تهدید۴ یا همان «سمع توبیخی» جایی ندارد؛ بلکه در بخش تضعیف دشمنان خواهد آمد. بنا بر این، آنچه به عنوان عامل توان‌افزایی در تحمّل سختی‌ها به کار می‌رود، شنیدن به معنای ترتیب اثر دادن یا همان «سمع تشریفی» است. این شنیدن الهی که نصیب عده خاصی از بندگان می‌شود، در محاورات عرفی نیز استعمال می‌گردد. مثلاً مقصود از جمله «فلانی حرف مرا شنید» می‌تواند این باشد که به پیشنهاد یا تصمیم من ترتیب اثر داد، یا عبارت «فلانی گوش شنوایی ندارد»، به این معنا نیست که از لحاظ فیزیکی، ناشنوا و کر است؛ بلکه او نیز همانند دیگران می‌شنود، امّا ترتیب اثر نمی‌دهد. در مورد خدای متعال نیز به طور قطع، وی همه چیز را می‌شنود،۵ امّا نسبت به برخی افراد، پیشنهاد و درخواست آنان را می‌پذیرد. پس شنیدن دعای ابراهیم علیه السلام و ترتیب اثر دادن به آن و ارزانی داشتن نعمت فرزند به وی، آن هم در سن کهولت، شنیدنیِ خاص است.۶ همچنین عبارت (إِنَّكَ سَمِيعُ

1.. (...وَ إِن مِّن شَىْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لَـٰكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ...) (سورۀ اسرا، آیۀ ۴۴).

2.. (قَدْ سَمِعَ ٱللَّهُ قَوْلَ ٱلَّتِى تُجَادِلُكَ فِى زَوْجِهَا وَ تَشْتَكِى إِلَى ٱللَّهِ وَ ٱللَّهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَا إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ) (سورۀ مجادله، آیۀ ۱).

3.. (قَالَ رَبِّى يَعْلَمُ ٱلْقَوْلَ فِى ٱلسَّمَاءِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ) (سورۀ انبیا، آیۀ ۴).

4.. (لَّقَدْ سَمِعَ ٱللَّهُ قَوْلَ ٱلَّذِينَ قَالُوا إِنَّ ٱللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸۱).

5.. (إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۸۱؛ و نیز ر. ک: سورۀ بقره، آیۀ ۱۲۷، ۱۳۷، ۲۲۴، ۲۲۷، ۲۴۴ و ۲۵۶؛ سورۀ انفال، آیۀ ۱۷؛ سورۀ نساء، آیۀ ۱۴۸؛ سورۀ آل عمران، آیۀ ۳۴، ۳۵ و ۱۲۱؛ سورۀ مائده، آیۀ ۷۶؛ سورۀ انعام، آیۀ ۱۳ و ۱۱۵؛ سورۀ اعراف، آیۀ ۲۰۰؛ سورۀ انفال، آیۀ ۱۷، ۴۲، ۵۳ و ۶۱؛ سورۀ توبه، آیۀ ۹۸، ۱۰۳؛ سورۀ يونس، آیۀ ۶۵؛ سورۀ يوسف، آیۀ ۳۴؛ سورۀ انبيا، آیۀ ۴؛ سورۀ نور، آیۀ ۲۱، ۶۰؛ سورۀ شعرا، آیۀ ۲۲۰؛ سورۀ عنکبوت، آیۀ ۵ و ۶۰؛ سورۀ فصّلت، آیۀ ۳۶؛ سورۀ دخان، آیۀ ۶.

6.. (ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى وَهَبَ لِى عَلَى ٱلْكِبَرِ إِسْمَـٰعِيلَ وَ إِسْحَاقَ إِنَّ رَبِّى لَسَمِيعُ ٱلدُّعَاءِ) (سورۀ ابراهیم، آیۀ ۳۹).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
262

آیاتی که در پایان آن و پس از طرح تکالیفی چون: ادای امانت و داوری به حق،۱ انفاق،۲ پیکار مؤمنان با کافران،۳ جهاد و هجرت۴ و طلاق دادن زنان،۵ بینایی خداوند یادآوری شده است، مطلب یادشده قابل برداشت خواهد بود.۶

اما نگاه نوع سوم، «نظر توبیخی» است که موارد فراوانی از آن در قرآن‌کریم بیان شده است؛۷ مثلاً درباره ملحدان، نخست می‌فرماید: هرگز از دید ما پوشیده و پنهان نیستند: (إِنَّ الَّذينَ يُلْحِدُونَ في‏ آياتِنا لا يَخْفَوْنَ عَلَيْنا)۸ و همین بخش، مراقبت دقیق و بصیرت تام خدای سبحان بر ملحدان را به خوبی می‌رساند. با این وجود، ادامه‌آیه، تأکید بیشتری را افاده می‌کند و با مخاطب ساختن آنان می‌فرماید: هر آنچه می‌خواهید و می‌توانید، انجام دهید که خدا به کارهای شما بیناست: (اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ).۹ این گروه از آیات، مانند دیگر آیات تهدیدآمیز در بخش تقویت از راه تضعیف جبهه باطل جای می‌گیرند.

ج ـ شنوایی الهی

یکی دیگر از مجاری علم و آگاهی، شنیدن است. در قرآن کریم، از شنوایی خدا بیشتر با صفت «سمیع»۱۰ یاد شده است. همان طور که نظر و نگاه الهی به سه بخش عمومی، تشریفی و توبیخی تقسیم شد، سمیع بودن خدا نیز به همان سه قسم، قابل تقسیم خواهد بود؛۱۱ زیرا مطابق آیات قرآن، زمینه سمیع بودن خدا گاه مطلق و

1.. سورۀ نساء، آیۀ ۵۸.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۶۵.

3.. سورۀ انفال، آیۀ ۳۹.

4.. سورۀ انفال، آیۀ ۷۲.

5.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۳۷.

6.. دائرة المعارف قرآن کریم، ج۵، ص۵۷۰ ـ ۵۷۴ (مدخل «بصیر»).

7.. حيات حقيقی انسان در قرآن، ص۹۷.

8.. سورۀ فصّلت، آیۀ ۴۰.

9.. صفت «سميع (شنوا)»، فعيل به معنای فاعل و از ساخت‏های مبالغه و برگرفته از مادّه «سمع» است که در اصل، شنيدن به وسيلۀ گوش است (معجم مقاييس اللغة، ج۳، ص۱۰۲). «سَمع» که مصدر «سَمِع يَسمَع» است، در معنای گوش نيز به کار می‏رود (النهاية، ج۲، ص۴۰۱).

10.. ر. ک: تسنيم، ج۱۶ص۴۶۴؛ توحيد در قرآن، ص۳۳۴.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22460
صفحه از 368
پرینت  ارسال به