«ساجدین» به نشست و برخاست هنگام نماز خواندن تفسیر کردهاند۱ و گروهی بر اساس روایتی از امام باقر علیه السلام۲ گفتهاند مراد، قیام برای تبلیغ و ادای رسالت است.۳ به هر حال، این آیات پس از توصیف خدا به عزیز و رحیم بودن، به پیامبر صلی الله علیه و اله خبر میدهد که خداوند، تمامی زحمات و تلاش تو را میبیند، و از قیام و سجده و حرکت و سکونت با خبر است. او صدای تو را میشنود و از نیازهای تو آگاه است. وجود این نگاه خاص است که بر توان و نیروی پیامبر صلی الله علیه و اله افزوده میشود.
نمونه دیگر از این نگاه خاص را میتوان در آیات مربوط به تغییر قبله مشاهده کرد. چنانچه پیش از این گذشت۴، طعن تحقیرآمیز یهودیان به مسلمانان در باره تبعیت از یهود و عدم استقلال در قبله، سبب شد تا پیامبر خدا صلی الله علیه و اله چشم به راه نزول وحی و حلّ این مشکل از جانب خدا باشد. این حالت پیامبر صلی الله علیه و اله در آیه زیر بیان شده است:
(قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ....۵
نگاههای انتظارآمیز تو را به سوی آسمان [برای تعیین قبله نهایی] میبینیم! اکنون تو را به سوی قبلهای که از آن خشنود باشی، باز میگردانیم. پس روی خود را به سوی مسجد الحرام کن!).
خداوند متعال در ضمن خشنود ساختن پیامبر صلی الله علیه و اله به وسیله تغییر قبله از بیت المقدس به سوی مسجد الحرام، با بیان مشاهده حالت انتظار و علم به خواسته او، وی را دلگرم ساخته است.
افزون بر مواردی که بیان شد، نگاه تشریفی در باره موسی و هارون علیهما السلام نیز وارد شده است. هنگامی که آنها از طرف خدای متعال مأمور شدند تا به سوی فرعون طغیانگر بروند و او را به راه راست هدایت کنند، گفتند: «پروردگارا! از این