گرفته است.۱ این جریان که در آیات ۲۱۴ تا ۲۲۰ سوره مبارک شعرا به آن اشاره شده است، از این قرار بود که پیامبر خدا صلی الله علیه و اله پس از نزول آیه (وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ)،۲ برای اجرای این فرمان، بستگان نزدیکش را به مهمانی فراخواند و بعد از پذیرایی، سخن خود را آغاز و آنان را از شرک و بتپرستی نهی فرمود. در ادامه نیز حدیث معروف «یومالدار» را بیان فرمود؛ امّا عکس العمل اکثریت قریب به اتفاق میهمانان، چیزی جز استهزا و تمسخر نبود.۳ قبل از وقوع این جریان، خداوند به ایشان خبر داده بود که اگر به تو ایمان آوردند و پیرویات کردند، آنان را دور خود جمع کن و پر و بال رأفت و رحمت برایشان بگستران!۴ و اگر نافرمانیات کردند، از عملشان بیزاری جوی و بر خداوند توکّل نما. تو تنها نیستی؛ تکیهگاهت خداوندی است شکستناپذیر و بسیار رحیم و مهربان.۵
هر یک از این توصیهها خود بیان کننده روشی خاص برای روحیهبخشی به پیامبر صلی الله علیه و اله محسوب میگردد که در جای خود به آنها اشاره میشود؛ امّا آنچه شاهد بحث ماست، آیاتی است که نظارت ویژه الهی را بر اعمال ایشان بیان فرموده است. آن جا که میفرماید:
(الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ * وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ * إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.۶
همان کسی که تو را به هنگامی که برمیخیزی، میبیند و حرکت تو را در میان سجدهکنندگان مشاهده میکند! اوست خدای شنوا و دانا).
در آیات فوق، به سه وصف از اوصاف خدای متعال اشاره شده است که هر یک از دیگری دلگرمکنندهتر، و امیدبخشتر است؛ یعنی بینایی (یراک)، شنوایی (سمیع) و آگاهی (علیم). در مورد قیام (حین تقوم) و حرکت (تقلبک) پیامبر صلی الله علیه و اله که مورد نظارت خاص الهی قرار گرفته، دو نظر ارائه شده است. برخی آن را به قرینه کلمه
1.. التحرير و التنوير، ج۱۹، ص۲۰۷.
2.. سورۀ شعرا، آیۀ ۲۱۴.
3.. ترجمۀ مجمع البیان، ج۱۸، ص۶۶.
4.. (وَ ٱخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ) (سورۀ شعرا، آیۀ ۲۱۵).
5.. (فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّى بَرِىءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ * وَ تَوَكَّلْ عَلَى ٱلْعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ) (سورۀ شعرا، آیۀ ۲۱۶ و ۲۱۷).
6.. سورۀ شعرا، آیۀ ۲۱۸ ـ ۲۲۰.