25
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

روش‌های تقویتی

هر چیزی که به تقویت نیروی صبر و افزایش توان انسان در تحمّل موقعیت‌های ناخوشایند کمک کند، «روش تقویتی» نام‌گذاری می‌شود. روش‌های تقویتی از جهت «تقویت‌کننده» به دو گروه کلّی تقسیم می‌شوند. گاه این امر از ناحیه خودِ فرد انجام می‌شود، گاه از ناحیه دیگری. به عبارت دیگر، زمانی خودِ شخص است که با انجام دادن رفتاری خاص، به تقویت خویش می‌پردازد و زمانی هم فرد در توانمند ساختن و تقویت خویش، نقش مؤثری ندارد؛ بلکه دیگران او را تقویت می‌کنند. از این رو، می‌توان روش‌های توان‌افزایی را بر مبنای این که از چه ناحیه‌ای به افزایش نیروی بردباری فرد کمک می‌کنند، به دو دسته تقویت از ناحیه خود و تقویت از ناحیه دیگری، تقسیم نمود.

دسته اوّل (از دو دسته یادشده)، در این کتاب، در بخش نخست و با عنوان «روش‌های خودْتقویتی» یاد می‌شوند و از دسته دوم، به این دلیل که در روش‌هایی که در آن جای دارند، معمولاً خدای متعال است که به افزایش توان افراد می‌پردازد، در بخش دوم و با عنوان «روش‌های خداتقویتی» سخن گفته شده است.۱ در هر بخش، چند گروه روش وجود دارد که تحت عنوان فصل، طرح شده‌اند و هر گروه نیز خود دارای چند روش تقویتی‌اند. بخش نخست، دارای شش فصل و بیست روش تقویتی، و بخش دوم، دارای دو فصل و دوازده روش تقویتی است.

1.. با یک دید کلّی و جامع، همۀ تقویت‌ها از جانب خدای متعال بر انسان ارزانی می‌شوند و منبع اصلی آنها خداست؛ امّا در برخی خداوند بدون واسطه و مباشرتاً به این امر پرداخته است و در برخی با واسطه.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
24

توانمندی برای مقابله با نوعی خاص از صبر و بردباری، شمارش شده‌اند.۱ لذا در هیچ یک از پژوهش‌های پیشین به صورت کامل و نظام‌مند و در جهت تولید مُدل کاربردی به عنوان معارف روان‌شناختی قرآن، به این موضوع پرداخته نشده است. در حالی که با توجّه به گرفتاری‌های زندگی انسان و سیر صعودی بیماری‌های روحی ـ روانی و عدم موفّقیت مورد انتظار در از میان بردن یا پیشگیری از این بیماری‌ها، و هم به جهت آن که هر مؤمنی خواستار این است که انسانی شکیبا و صبور باشد، در برابر حوادث بر خود نلرزد و استوار و مقاوم، مقابل سختی‌ها بایستد و وسوسه‌های گناه، پای او را نلغزاند و سربلند از آتش آزمون‌های الهی بیرون آید، ضرورت دارد با مراجعه به قرآن کریم به عنوان کامل‌ترین نسخه برای آرامش روح، آموزه‌هایی که از سوی خداوند متعال برای تقویت نیروی صبر در روح آدمی بیان شده‌اند، بررسی و استخراج شود تا در اصلاح یا ارتقای زندگی مردم مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق، موجب کاهش بسیاری از تنیدگی‌ها یا مهار آنها شوند.

1.. مثلاً در باب اسباب یاری دهندۀ صبر بر «معصیت» می‌توان به کتاب عدة الصابرین و ذخیرة الشاکرین، نوشتۀ محمّد بن ابی بکر، ابن قیم الجوزی (م۷۵۱ق)، اشاره کرد که چاپ پنجم آن در سال ۱۴۱۴ق، در دار الکتاب العربی بیروت انتشار یافته است. همچنین دربارۀ روش‌های تحمّل «مصیبت»، علاوه بر مقالۀ «شیوه‌های تحمّل و مهار مصیبت از دیدگاه احادیث» به قلم عبدالهادی مسعودی، چاپ شده در فصل‌نامۀ علمی، تخصصی علوم حدیث، شمارۀ ۳۱، می‌توان به این تألیفات اشاره نمود: تسلیة اهل المصائب نوشتۀ محمّد المنبجی الحنبلی (م۷۸۵ق). این کتاب که به دنبال شیوع بیماری «طاعون» در سال ۷۷۵ق و مرگ هزاران نفر از جمله کودکان نوشته شد، با شرح و تعلیق محمّد حسن الحمصی، در دار الرشید، بیروت، ۱۴۰۸ق، به چاپ سوم خود رسید. برد الأکباد عند فقد الأولاد نوشتۀ محمّد بن عبد الله بن ناصر الدین الدمشقی (م۸۴۲ق). این کتاب با تحقیق عبد القادر احمد عبد القادر، در سال ۱۴۱۳ق، در دار النفائس اردن به چاپ رسیده است. التعلل و الإطفا لنار لاتطفی، سلوة الفؤاد فی موت الأولاد و ارتیاح الأکباد بأرباح فقد الأولاد هر سه نوشتۀ عبد الرحمن ابی بکر السیوطی (م۹۱۱ق) است که کتاب اوّلش با تحقیق حسن محمود سلمان و با نام تسلیة الآباء بفقدان الابناء، در سال ۱۴۰۷ق، در اردن به چاپ رسیده است. مسکّن الفؤاد عند فقد الأحبة و الأولاد نوشتۀ زین الدین بن علی معروف به شهید ثانی (م۹۶۶ق). این کتاب شریف که مورد مدح و ستایش بزرگانی همچون علّامه مجلسی در بحار الأنوار (ج۱، ص۱۹۱)، شیخ حرّ عاملی در كتاب الجواهر السّنیة (ص۶)، سید محسن امین عاملی در اعیان الشیعة (ج ۷، ص۱۴۵) و شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعة (ج ۲۱، ص۲۰)، قرار گرفته است، با تحقیق و تصحیح مؤسسۀ آل البیت لاحیاء التراث قم در ۱۴۰۷ق، توسط همان مؤسّسه انتشار یافته است و تاکنون چندین مرتبه به فارسی ترجمه شده است. آخرین ترجمۀ آن با نام اسلام در كنار داغدیدگان، توسط سید محمّدباقر حجّتی، صورت گرفته است (تهران: رشد، ۱۳۷۳ش).

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22485
صفحه از 368
پرینت  ارسال به