247
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

امّا آیاتی که با روش تقویت خدا ـ ‌آگاهی مرتبط اند، گاه به صورت مستقیم به علم و آگاهی خدای سبحان اشاره دارند و گاه نسبت به مجاری آن، یادآوری داده شده است. به عبارت دیگر، گاه صفت «علیم و خبیر بودن» خداوند یادآوری شده و گاه بر «بصیر» یا «سمیع» بودن پروردگار تأکید شده است که به هر یک از آنها اشاره می‌گردد.۱

الف ـ علم الهی

در قرآن کریم برای بیان علم خدا از تعابیر گوناگونی استفاده شده است.۲ گروهی از آیات بیانگر علم خداوند، از احاطه علمی خدا بر جهان هستی و نامحدود بودن علم او و نیز بر انحصار دانش برای او و عدم بهره دیگران از آن تأکید می‌ورزد.۳

دسته‌ای دیگر از آیات ـ چنانچه قبلاً اشاره شد ـ، از علم و آگاهی همه‌جانبه خداوند بر اعمال، گفتار، روحیات و دسیسه‌های گروه‌های مختلف، خبر می‌دهند و

1.. در بارۀ استقلال دو وصف سمیع و بصیر یا رجوع آن دو به وصف «علم» یا بالعکس، سه نظر است: نوع مفسّران و غالب متکلّمان، این دو را به وصف علم برمی‌گردانند. بنا بر این، وقتی گفته می‌شود خدا سمیع یا بصیر است، به این معناست که خدا به دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها آگاه است. عده‌ای وصف علیم را به سمیع و بصیر برمی‌گردانند؛ خدا عالم است، یعنی خدا همه چیز را می‌شنود و همه چیز را مشاهده می‌کند. برخی نیز این دو را مستقل از علم خدا می‌دانند (توحید در قرآن، ص۳۳۲).

2.. کلمات «علیم»، «عالم» و «علام» از ریشۀ «علم»، «خبیر» از ریشه «خبر»، «شهید» و «شاهد» از ریشۀ «شهد»، و «محیط» از ریشۀ «حوط»، همگی از جملۀ اسما و صفات حُسنای الهی هستند که نشان از علم و آگاهی گستردۀ خدای تعالی دارد. در مواردی هم با نفی «غفلت» از ذات اقدس پروردگار و عدم خفای چیزی بر او، به این موضوع اشاره شده است. آیاتی نیز وجود دارد که بدون استفاده از واژه‌های دلالت کننده بر آگاهی، در قالب جملاتی مانند: (وَ كُلَّ شَىْ‏ءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ) (سورۀ یس، آیۀ ۱۲)، گسترۀ علم الهی را بیان می‌کنند.

3.. مانند: (وَسِعَ رَبِّى كُلَّ شَىْ‏ءٍ عِلْمًا أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۸۰) (وَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ) (سورۀ نور، آیۀ ۳۵) (أَنَّ ٱللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عِلْمَاً) (سورۀ طلاق، آیۀ ۱۲). نیز، ر. ک: سورۀ بقره، ۱۱۵، ۲۸۲ و ۲۳۱؛ سورۀ آل‏عمران، آیۀ ۵؛ سورۀ نساء، آیۀ ۳۲، ۳۳، ۱۲۶، ۱۷۶؛ سورۀ يس، آیۀ ۷۹؛ سورۀ انعام، آیۀ ۵۹؛ سورۀ اعراف، آیۀ ۸۹؛ سورۀ غافر، آیۀ ۷؛ سورۀ سبأ، آیۀ ۳؛ سورۀ طه، آیۀ ۹۸؛ سورۀ لقمان، آیۀ ۱۶؛ سورۀ نور، آیۀ ۳۵، (إِنَّهُ هُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ) (سورۀ يوسف، آیۀ ۸۳ و ۱۰۰) و (وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶ و ۲۳۲؛ سورۀ آل عمران، آیۀ ۶۲؛ سورۀ نحل، آیۀ ۷۴؛ سورۀ نور، آیۀ ۱۹).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
246

راه دیگری که برای اثبات این مطلب، یعنی توان‌افزایی به وسیله توجّه‌دهی به علم الهی، می‌توان پیمود، این است که این توجّه و تذکّر، موجب می‌گردد انسان، فرد دیگری را همدرد و همراه خویش بداند. به عبارت دیگر، شخص از طریق بیان علم و آگاهی خود نسبت به اندوه فرد مبتلا به سختی، بر این نکته تأکید می‌کند که وی شرایط او را درک می‌کند و با اعلام این موضوع، حسّ همدردی و همراهی خود را به او منتقل می‌کند. بنا بر این، اطلاع‌یابی از آگاهی خدای تعالی، باعث ایجاد حسّ همدلی و همراهی و در نتیجه تقویت روحی انسان می‌گردد.

توجّه‌دهی به علم و آگاهی ⇦آگاهی از درک شرایط ⇦ انتقال حسّ همدردی ⇦ توان‌افزایی

افزون بر درک حمایت و احساس همدردی، سومین پیامد آگاهی و توجّه به علم الهی از اندوه افراد، کسب اطمینان از اثربخش بودن صبر و بردباری است. شخصی که می‌داند همه افعال و کردارش از جمله ناراحتی و غم او و نیز صبر و شکیبایی‌اش زیر نظر خدای متعال است و همه آنها نزد او محفوظ و ثبت‌شده اند، اطمینان پیدا می‌کند که این اندوه، بی‌اثر نخواهد ماند و سرانجام در این دنیا یا در آخرت، به نتیجه خواهد رسید. پس دیگر به خاطر از دست دادن راحتی‌ها نگران نمی‌شود. در نتیجه از درد و رنج مشکلاتش کاسته می‌شود. روشن است چنین شخصی با مقایسه با افرادی که اصلاً چنین اعتقادی ندارند یا اگر هم اعتقاد دارند، در آن حالت نگرانی و هنگام برخورد با عامل فشارزا متوجّه آن نیستند، می‌تواند در موقعیت پیش‌آمده، واکنش بهتری از خود نشان دهد و به راحتی سختی‌ها و دشواری‌ها را پشت سر گذارد.

حصول اطمینان از عذاب و کیفر دشمنانی که با ایجاد موانع و مشکلات، قصد آسیب‌رسانی به انسان را دارند، می‌تواند چهارمین اثر از اثرات تقویت خدا ـ ‌آگاهی باشد. چنانچه در نمونه سختی جهاد گذشت، محصول «سمیع» و «علیم» بودن پروردگار، گاه به صورت تثبیت قلوب مؤمنان و اطمینان‌بخشی به آنان در کسب پاداش الهی نمایان می‌شود و زمانی با به وحشت انداختن دشمنان و تهدید و تضعیف آنان. ناگفته نماند که از اثرات این تضعیف و تهدید، تقویت جبهه حق خواهد بود. از این رو، توجّه به علم الهی در بخش تقویت‌های تضعیفی، به عنوان یکی از روش‌های تضعیف روانی دشمنان نیز کاربرد دارد.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22421
صفحه از 368
پرینت  ارسال به