21
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

میزان درد و رنج آن نیز می‌افزایند؛ با حلّ مشکل خود، سختی و گرفتاری را به یک فرصت و پله‌ای برای رسیدن به اهدافشان تبدیل می‌کنند و در یک کلام، افزون بر زندگی آرام و موفّقیت‌آمیز دنیوی، فرجامی خوش و آخرتی نیکو را نیز برای خویش تضمین می‌کنند.

موقعیت ناخوشایند ⇦ واکنش مثبت (صبر) ⇦ کاهش یا مهار تنیدگی ⇦ گذر سالم

موقعیت ناخوشایند ⇦ واکنش منفی (بی‌صبری) ⇦ افزایش تنیدگی ⇦ گذر همراه با آسیب

افزایش نیروی صبر

تا این جا نقش مقابله صحیح (صبر) در کاهش فشارهای روانی روشن شد؛ امّا مهم‌تر از انتخاب یک مقابله صحیح و کارآمد، راه‌های دستیابی به آن است. با توجّه به فراوانی آیات و احادیث مربوط به صبر و پایداری، اهمیت و سودمندی آن به عنوان بهترین نوع واکنش در برابر ناملایمات بر کسی پوشیده نیست! ولی آنچه مورد غفلت واقع شده، علل و عواملی است که موجب آن صبر می‌گردد. چنانچه گذشت، در معنای لغوی صبر، مفهوم حبس و نگهداری نفسْ در نظر گرفته شده است.۱ پس شخص صابر در کنترل و نگهداری نفس خویش، نیازمند صَرفِ نیرو و توان است. همچنان که این مطلب از آیاتی که استطاعت در صبر را مطرح نموده‌اند،۲ قابل برداشت است. بر اساس این آیات، صبر، امری است که به توانایی و استطاعت نیاز دارد.

در جای دیگر نیز صبر را از اموری دانسته است که به عزم و اراده جدّی نیازمند است.۳ هر امری که برای تحقّقش علاوه بر اراده عادی، تصمیم جدّی بخواهد، به وجود آمدنش جز با نیرو و توان ممکن نیست.۴ اگر این توان، تأمین نگردد، در مهار

1.. الصَّبْرُ: حَبس النفس عن الجزع‏ ( الصحاح، ج‏۲، ص۷۰۶؛ معجم مقاییس اللغة، ج۴، ص۴۳۸).

2.. ر. ک: سورۀ کهف، آیۀ ۶۷، ۷۲ و ۷۵. در این آیات حضرت خضر علیه السلام با عبارت (إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْرًا) بر ناتوانی حضرت موسی علیه السلام برای صبر بر همراهی با وی، تأکید ورزیده است.

3.. (وَٱصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ ٱلْأُمُورِ)؛ لقمان، آیۀ ۱۷. نیز، ر. ک: سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸۶؛ سورۀ شوری، آیۀ ۴۳.

4.. تسنیم، ج۷، ص۶۴۴.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
20

نه تنها صبر و استقامت در برابر سختی‌هایی که در برنامه «تکوینی» خداوند برای تربیت و پرورش انسان‌ها در زندگی وی گنجانده شده است، کارآمد است و به عنوان بهترین نوع مقابله مورد سفارش واقع شده است، بلکه در برابر دشواری‌هایی که در برنامه «تشریعی» و در مسیر انجام اوامر (بایدها) و نواهی (نبایدها) وجود دارد نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کند؛۱ زیرا همان ‌طور که از نام «تکلیف» پیداست، معمولاً دستورها مربوط به چیزهایی هستند که مطابق میل انسان نبوده و نفس وی، انجام آنها را نمی‌پسندد. بر خلاف نهی شده‌ها که خوشایند نفس و مطابق میل انسان هستند، در حالی که انجام دادن امور ناخوشایند و ترک امور خوشایند، سخت و مشقّت‌زاست.۲ پس مکلّف با صبر و بردباری بر تکالیف الهی، این سختی را بر خود هموار می‌سازد و سیر تکاملی را ممکن می‌گرداند. با این بیان، میزان تأثیرگذاری و دخالت نوع واکنش افراد نسبت به دشواری‌های تکالیف الهی در کسب پاداش اُخروی و رسیدن به بهشت و یا گرفتاری در عذاب اُخروی و آتش دوزخ، مشخص می‌شود.

از آنچه گفته شد روشن می‌شود که انسان‌ها در موقعیت‌های ناخوشایند زندگی، چه در تکوینیات و چه در تشریعیات، دو دسته هستند: دسته‌ای با ارزیابی منفی از آن موقعیت، به جای تحمّل و گذر سالم از آن، به ستیز با آن برمی‌خیزند و سعی در حذف و محو آن دارند و دسته‌ای دیگر که همان صابران و شکیبایان هستند، با ارزیابی مثبت و مدیریت صحیح موقعیت پیش آمده، به طرّاحی بهترین نوع مقابله یعنی بردباری نمودن می‌پردازند و با رفتارهای خردمندانه و به جا، به کاهش تنیدگی و افزایش تحمّل، و در نتیجه، گذر سالم از دوران ناخوشایند کمک می‌کنند. این عدّه، بر خلاف گروه اول که با بی‌تابی کردن یا اظهار ناتوانی لب به شکایت می‌گشایند و با خارج شدن اوضاع از کنترل آنها، علاوه بر پیچیده کردن مشکل، بر

1.. چنان‌که در روایت معروفی از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله صبر، این‌گونه تقسیم شده است: الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَصَبْرٌ عَلَی الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیة... ؛ صبر بر سه قسم است: صبر در مصیبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه‏ (الكافی، ج‏۲ ص۹۱).

2.. این نکته در برخی روایات نیز اشاره شده است. امام علی علیه السلام می‌فرمایند: وَاعْلَمُوا أنَّهُ مَا مِنْ‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ شَی‏ءٌ إِلَّا یأتِی فِی كُرْهٍ وَمَا مِنْ مَعْصِیةِ اللَّهِ شَی‏ءٌ إِلَّا یأتِی فِی شَهْوَةٍ؛ بدانید طاعتی نیست جز این‌كه انجامش گران، و گناهی نیست‏ مگر این‌كه انجامش لذّت‌بخش است (نهج البلاغه، خطبۀ ۱۷۶).

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22372
صفحه از 368
پرینت  ارسال به