آنها (اهل کتاب، مخصوصاً یهود) هرگز نمیتوانند به شما زیان برسانند، جز آزارهای مختصر و اگر با شما پیکار کنند، به شما پشت خواهند کرد. سپس کسی آنها را یاری نمیکند).
در این آیه با نکره آمدن کلمه «أذیً» ـ که بیانگر اندک و ناچیز بودن آزار یهودیان است ـ ۱ آن را برای مؤمنان، تحمّلپذیر نموده است. به عبارت دیگر، با تحلیل کیفی از میزان زیانرسانی آنان، مسلمانان فهمیدند که کیفیت اذیت یهود، ناچیز و کمتأثیر خواهد بود. مثلاً محدود به آزار زبانی است۲ که تحمّل آن، خیلی دشوار نیست. در ادامه هم با پیشگویی فرار یهودیان از میدان مبارزه، از جهت دیگر به مسلمانان روحیه بخشیده است.
۲. تقویت «نصرت ـ یادی»
گذشته، آینه آینده است. مراد از این روش، به یادآوردن کمکهایی است که در گذشته و در موقعیتهای شبیه به موقعیت پیشآمده، توسط خداوند صورت گرفته و توان او را در تحمّل سختیهای پیشین افزایش داده است. این یادآوری، به انسان اطمینان میدهد که همان طور که قبلاً از کمک و یاری خداوند یا دیگران برخوردار بوده است، اکنون نیز با حمایت آنان بتواند مشکل به وجود آمده را تحمّل نماید. کسی که به گذشته خود و امدادها و نصرتهای صورت گرفته در آن توجّه نداشته باشد، توان کمتری برای مقابله با سختیهای موجود دارد؛ چرا که در حمایت و عدم حمایت حامی تردید دارد. امّا کسی که یاریِ پیشین را در ذهن داشته باشد، بدون هرگونه شکّ و تردیدی، منتظر حمایت اوست. لذا با خیال راحت به استقبال مشکلات و سختیها میرود.
خدای متعال از روش یادآوری نصرتهای پیشین خود، در موقعیتهای مختلفی برای تقویت روحیه افراد استفاده کرده است. یکی از این موقعیتها، هنگامی بود که موسی علیه السلام مأمور شد به سوی فرعون برود و بنی اسرائیل را از سلطه او نجات بخشد. این دستور به جهات گوناگون دارای دشواری بود: از جهتی مبارزه با فرعونی