روی میگردانند، در حالی که [از قبول حق] اعراض دارند؟ این عمل آنها، به خاطر آن است که میگفتند: «آتش [دوزخ]، جز چند روزی به ما نمیرسد». این افترا آنها را در دینشان مغرور ساخت [و گرفتار انواع گناهان شدند])
یهودیان معتقد بودند که ارتباط ویژهای با پروردگار دارند تا آن جا که خود را فرزندان خدا مینامیدند۱ و به همین دلیل برای خود، مصونیتی در مقابل مجازات الهی قائل بودند. چنین پنداری موجب شد که از پذیرش حکم الهی خودداری کنند و از حق، رویگردان شوند. چنانچه در جای دیگر این توهّم یعنی تماس موقّت با آتش قیامت، نشان از سبک شمردنِ سنگینترین گناهان یعنی تحریف و بدعت و ارتکاب آنها توسط این قوم دانسته شده است:
(فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰﺬا مِنْ عِندِ اللَّهِ... * وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَّعْدُودَةً.۲
پس وای بر آنها که نوشتهای با دست خود مینویسند، سپس میگویند: «این، از طرف خداست». و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی، به ما نخواهد رسید»).
کوچک دیدن سختیِ عذاب الهی در نظر اهل کتاب، با وجود غیر واقعی بودنش، موجب شد که عذاب الهی را قابل تحمّل ببیند. لذا مرتکب بزرگترین گناهان شدند، امّا در قیامت، هنگامی که اندازه واقعی عذاب الهی و زمان طولانی آن برایشان روشن شد، دیگر این کوچکپنداری آنان دردی را دوا نخواهد کرد.
ب ـ تقلیل کیفی
خدای سبحان برای تقویت روحیه مسلمانان و بالا بردن آستانه تحمّلشان در برابر آزار و اذیت اهل کتاب، از ناچیز بودن این اذیتها خبر میدهد:
(لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذی وَإِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ.۳