غلط و محاسبه نادرست به این ارزیابی رسیدهایم، هنگامی که وارد آن میشویم، تازه اندازه واقعیاش نمایان میشود و در آن لحظه، دیگر تاب و توانی برای تحمّل آن وجود نخواهد داشت. بنا بر این، مهم آن است که کشف کنیم سختی، در واقع کوچک است، نه آن که سختی را کوچک فرض کنیم.
تقلیل مشکل هم میتواند نسبت به کمّیت و مقدار سختی صورت بگیرد و هم نسبت به کیفیت آن. گاه کم بودن مدّتزمان درگیری با سختی است که نمایان میشود و از زیادشماری و طولانی بودن غیر واقعی آن جلوگیری میکند و زمانی با توجّه به اثرگذاری واقعی مشکل، از پایین بودن سطح دشواری آن آگاه میشویم. بنا بر این، روش تقویت تقلیلی به دو شکل «تقلیل کمّی» و «تقلیل کیفی»، قابل اجرا خواهد بود. در قرآن کریم از هر دو شکل آن برای تقویت توان افراد استفاده شده است. برای کوچکسازی دشواریِ یکی از تکالیف الهی یعنی روزهداری و تقویت توان روزهداران از تقلیل کمّی، و برای تقویت مسلمانان در برابر اذیتهای یهودیان و تحمّلپذیر شدن زیانرسانی آنان، از تقلیل کیفی استفاده شده است.
الف ـ تقلیل کمّی
نگهداشتن نفس از کارهای حلال از جمله خوردن و آشامیدن، امری دشوار است. انسان روزهدار باید بر خلاف میلش از انجام دادن برخی افعال دوری کند و این برایش حدّاقل در ظاهر مشقّتآور است، به همین جهت از آن به عنوان کفّاره برخی گناهان استفاده میشود.۱ خداوند متعال هنگامی که حکم وجوب روزه را تشریع میفرماید، افزون بر استفاده از تقویت تعمیمی و بیان اشتراک مسلمانان با امّتهای قبل در این تکلیف، با برجسته ساختن ایّام محدود روزهداری، این حکم را برای مکلّفان تحمّلپذیر میکند و از مشقّت آن میکاهد.
(يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَی الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ * أَيَّامًا مَّعْدُودَات....۲