دهان گرفته و میمکیدند تا موقعی که تنها هسته آن باقی میماند، و یک جرعه آب را چند نفر مینوشیدند.۱
شک نیست در میان مسلمانان افرادی بودند که روحیه ضعیفتری داشتند، و همانها بودند که فکر بازگشت را در سر میپروراندند که قرآن در این آیه، با تعبیر «زیغ قلوب» (انحراف دلها)، و در آیه ۳۷ همین سوره با عبارت (اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ)۲ به آنها اشاره نموده است.
در چنین شرایطی است که خداوند متعال با شمول رحمت و لطفش نسبت به آنان، روحیه ایشان را تقویت نمود و توانستند علی رغم تمام این مشکلات، به سوی دشمن حرکت کنند و با این پایمردی عجیب، درس بزرگی برای همه مسلمانان جهان در تمام قرون و اعصار به یادگار بگذارند. این مطلب از جمله «لَّقَد تَّابَ اللَّهُ عَلیَ النَّبیَِّ وَالْمُهَٰﺠرِینَ وَالْأَنصَارِ» و «ثُمَّ تَابَ عَلَیهِمْ» برداشت میشود؛ زیرا با توجّه به عصمت پیامبر صلی الله علیه و اله، مراد از توبه پروردگار، بازگشت او به رحمت و توجّه به بندگان است که نسبت به پیامبر خدا صلی الله علیه و اله مقصود بازگشت به رحمت به امّت اوست و در حقیقت، او واسطه در نازل شدن رحمت خدا و خیرات و برکات به سوی امتش است.۳
بنا بر این، هم توبه و بازگشت به درگاه الهی از جانب بنده و هم توبه خدا به معنای بازگشت او با رحمت خویش بر بندگان، از عوامل افزایش توان بردباری است. این افزایش توان در صورت اوّل، از حیث ایجاد ارتباط با خدا حاصل میشود، و در صورت دوم، از حیث لطف و رحمت او بر انسان است که در قالب نیرومند ساختن او تجلّی پیدا میکند.