(وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ... لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا * وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً.۱
و نام پروردگارت را یاد کن... که معبودی جز او نیست، او را نگاهبان و وکیل خود انتخاب کن، و در برابر آنچه میگویند، شکیبا باش و به گونهای شایسته از آنان دوری گزین!).
عطف شدن امر به صبر و شکیبایی در برابر گفتههای دشمنان (اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ) بر امر به وکیل گرفتن خدا (فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا)، میتواند به این مناسبت باشد که لازمه اتّکال به خدا، صبر و بردباری و تقویت روحیه پایداری و مقاومت در انسان است.۲ از طرفی این آیات در ادامه آیاتی بیان شده است که از القای قول سنگین بر پیامبر صلی الله علیه و اله و مأموریت دشوار رسالت خبر داده است.۳ از این رو، مهیّا شدن برای دریافت آیات الهی و آمادگی جهت پذیرش امر رسالت، از دیگر آثار و نتایج توکّل بر خدا به شمار میرود.
زمانی که مسلمانان برای شرکت در نبرد «اُحُد» از مدینه خارج میشدند، دو گروه از آنان بر اثر ترس و ضعفی که داشتند، در همراه شدن با پیامبر صلی الله علیه و اله سُست شدند و تصمیم گرفتند از شرکت در جنگ خودداری کنند. هر چند از تصمیمشان صرف نظر کردند؛ امّا خدای متعال در آیه زیر، آنان را توبیخ مینماید که با وجود آنکه خدا ولی آنها بود، باز چنین تصمیمی گرفتند. در پایان نیز، پس از این توبیخ، مؤمنان را به توکّل بر خدا ترغیب نموده است؛ یعنی با وجود متوکّل بودن مؤمن بر خدا دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد:۴
(وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّىءُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ *إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنكُمْ أَن تَفْشَلاَ وَاللّهُ وَلِيُّهُمَا وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.۵
1.. سورۀ مزمّل، آیۀ ۸ ـ ۱۰.
2.. ترجمۀ تفسیر الميزان، ج۲۰، ص۱۰۳؛ تفسیر راهنما، ج۱۹، ص۴۰۳.
3.. (إِنَّا سَنُلْقِى عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً) (سورۀ مزمل، آیۀ ۵).
4.. ترجمۀ تفسیر الميزان، ج۴، ص۸؛ تفسير هدايت، ج۱، ص۶۰۴.
5.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۲۱ و ۱۲۲.