185
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

نموده‌اند.۱ به هر حال، انقطاع کامل به سوی خدا داشتن، یعنی توجّه خالصانه به او هم با قلب و روح، و هم با اشاره اعضا و جوارح که در رکوع، سجود و قنوت، نمود پیدا می‌کند، از اعمالی است که جایگاه قلب را برای نزول کلام الهی، آماده می‌کند.

۳. تقویت «اعتمادی»

مراد از این روش، توکّل نمودن بر خدای سبحان در موقعیت‌های دشوار زندگی است. در این روش، شخصی که در موقعیتی ناخوشایند قرار گرفته است، خداوند متعال را وکیل خود قرار می‌دهد و تنها بر او اعتماد می‌کند و از این طریق بر توان خویش می‌افزاید. همان‌گونه که در عالم مادیات اگر کسی بخواهد چیز سنگینی را به دوش بگیرد، یا آن را به طرف خود بکشد، یا سر پا کند، لازم است که قبلاً پای خود را در زمین و جایی که لغزشگاه نباشد، قرار دهد تا از لغزش احتمالی در امان باشد، در امور معنوی نیز هنگام بروز فشار روانی، در صورت داشتن تکیه‌گاهی محکم، از خطرات و آسیب‌های آن در امان خواهد ماند.

کسی که به تکیه‌گاه محکم و منبع قدرت، اتکال می‌کند، قدرت او را به قدرت خود پیوند می‌زند. از این رو، بر توان خود می‌افزاید و احساس اقتدار می‌کند. همچنین با اعتماد به منبع قدرت، انسان، تحت حمایت و حفاظت صاحب قدرت قرار می‌گیرد و همین امر، موجب تقویت روحی و روانی وی می‌گردد. بنا بر این می‌توان اعتماد و تکیه کردن بر یک منبع مطمئن قدرت را ـ که در ادبیات دین، از آن به عنوان «توکّل»۲ یاد می‌شود ـ، از عوامل بسیار مهم در افزایش مقاومت در برابر سختی‌ها دانست.۳

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۱۰۲. برای مشاهدۀ روایات، ر.ک: الکافی، ج۲، ص۳۴۸؛ البرهان فی تفسير القرآن، ج۵، ص۵۱۷.

2.. «توکّل»، بر وزن «تفعُّل»، از ريشۀ «وکل» برگرفته شده است که بر اعتماد کردن به ديگری در کاری دلالت می‌کند. پس توکّل، به معنای ابراز ناتوانی در کار و اعتماد کردن به ديگری است و شخص، از آن رو «وکيل» ناميده می‌شود که کار به او واگذار می‌گردد. البته اگر به «لام» متعدّی شود، به معنای پذیرش وکالت خواهد بود (دانش‌نامۀ عقايد اسلامی، ج۷، ص۳۴۱؛ معارف و معاریف: دائرة المعارف جامع اسلامی، ج۲، ص۵۵۶).

3.. رضایت از زندگی، ص۳۱۸.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
184

که در دو آیه قبل از آیه فوق به آن اشاره شده است.۱ از این که این سفارش را متفرّع بر تنگیِ حوصله از زخم زبان‌های کفّار نموده، معلوم می‌شود که تسبیح و حمد خدا و سجده و عبادت، در زایل کردن اندوه و سبک کردن مصیبت، نقش دارد.۲

یکی دیگر از جریاناتی که در آن پیامبر خدا صلی الله علیه و اله امر شده است که پروردگار خویش را یاد کند، جریان دریافت وحی از خدای سبحان بود. آن گاه که خدای متعال، قلب شریف پیامبر صلی الله علیه و اله را جهت دریافت آیات سنگین الهی و مأموریت تبلیغ رسالت مهیّا می‌سازد، در کنار توصیه به قیام شبانه۳ ـ که در تقویت استعانتی گذشت ـ، وی را به ذکر و یاد پروردگار و توجّه کامل به درگاهش سفارش می‌نماید:

(وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا.۴

و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند!).

مراد از ذکر، ذکر زبانی با رعایت مطابقت آن با قلب است؛۵ چه این‌که گفتن اسمای خداوند متعال با زبان بدون توجّه و یاد قلبی، نمی‌تواند اثری در قلب و جان بگذارد تا چه رسد به این‌که بخواهد آن را برای چنین وظیفه بزرگ و دشواری آماده سازد!۶

در معنای «تَبَتَّل» بین مفسّران، اختلاف نظر وجود دارد. گروهی آن را به معنای لغوی یعنی «بریدن» از خلق و توجّه به سوی خدا تفسیر کرده‌اند،۷ و گروهی به فایده و اثر آن یعنی «اخلاص» در عمل یا «توکّل» معنا کرده۸ و برخی نیز با استفاده از روایات، آن را به «اشاره با انگشت» هنگام دعا یا به «قنوت» در نماز تفسیر

1.. (إِنَّا كَفَيْنَاكَ ٱلْمُسْتَهْزِءِينَ) (سورۀ حجر، آیۀ ۹۵).

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۲، ص۲۸۸.

3.. (يَا أَيُّهَا ٱلْمُزَّمِّلُ * قُمِ ٱلَّيْلَ إِلَّا قَلِيلاً * نِّصْفَهُ أَوِ ٱنقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً * أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ ٱلْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً * إِنَّا سَنُلْقِى عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً) (سورۀ مزمل، آیۀ ۱ـ ۵).

4.. سورۀ مزمّل، آیۀ ۸.

5.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۱۰۰.

6.. تفسیر نمونه، ج۲۵ ص۱۷۷.

7.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۱۶۴.

8.. تفسیر نمونه، ج۲۵، ص۱۷۸، تفسیر هدایت، ج۱۷، ص۳۰.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22636
صفحه از 368
پرینت  ارسال به