پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، چنین نتیجه میگیرد که امر به شبزندهداری و توجّه به درگاه الهی به وسیله نماز شب، برای این است که پیامبر صلی الله علیه و اله را برای کرامت قُرب، شرف حضور و افتخار همکلامی با خداوند متعال آماده سازد.۱
در سیره ائمّه معصومین علیهم السّلام نیز مشاهده میشود که آن بزرگواران به هنگام اندوه به نماز پناه میبردند. در نقلی از «ضحّاک» و «ابن عبّاس» آمده است:
کانَ رَسُولُ اللهِ۹ إذَا حَزَنَه أمرٌ، فَرِغَ إلَی الصَّلوةِ.۲
هنگامی که پیامبر۹ غمگین میشد، به نماز برمیخاست.
امام صادق علیه السلام نیز در باره امیرمؤمنان علی علیه السلام چنین میفرماید:
کانَ عَلِی۷ إِذَا هَالَهُ شَیءٌ، فَزِعَ إِلَی الصَّلوةِ.۳
هر گاه علی۷ از بروز حادثه ناگواری در هراس میشد، به نماز میپرداخت.
با در نظر گرفتن سیره معصومان علیهم السّلام و آیات یادشده بویژه آیهای که در آن مؤمنان به استعانت به صبر و نماز امر شدهاند،۴ میتوان به رابطه دوسویه میان صبر و نماز پی بُرد. در توضیح این رابطه، سخن آیة الله جوادی آملی را از تفسیر تسنیم نقل میکنیم:
در مبارزه با هوس و رهایی از رذایل درونی، و پایداری و پیروزی در برابر دشمن بیرونی، صبر و نماز هر دو سهم دارند و یکدیگر را کمک میکنند. بدین لحاظ که جزع و بیتابیای که در مقابل صبر و استقامت است، به وسیله نماز برطرف میشود. میتوان گفت: صبر، محصول نماز است؛ زیرا انسان اگرچه «فطرتاً» الهی و صبور است؛ لیکن «طبیعتاً» هلوع و جزوع است. نماز، مانع هلع و جَزَع است و صبر را تثبیت و انسان جزوع را صبور میکند: (إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الخَيرُ مَنُوعًا * إِلَّا الْمُصَلِّين؛۵ به یقین،