بخش، از منابع تسکینبخش به حساب میرود. در آیه زیر، خداوند با وعده پرداخت تام و تمام نصیب مشرکان مکّه و پدران مشرکشان، به پیامبر صلی الله علیه و اله دلداری بخشیده است:۱
(فَلاَ تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّمَّا يَعْبُدُ هَؤُلاء مَا يَعْبُدُونَ إِلاَّ كَمَا يَعْبُدُ آبَاؤُهُم مِّن قَبْلُ وَإِنَّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصِيبَهُمْ غَيْرَ مَنقُوصٍ.۲
پس ترديدی در [باطل بودن] معبودهايی كه آنها میپرستند، به خود راه مده! آنها همانگونه اين معبودها را پرستش میكنند كه پدرانشان قبلاً میپرستيدند، و ما نصيب آنان را تمام و ناكاسته خواهيم داد).
با اين كه عبارت «لَمُوَّفُوهُم» خود به معنی ادای كامل حقّ آنان از عذاب و مجازات است، ذكر كلمه «غَيْرَ مَنْقُوصٍ»، برای تأكيد بيشتر روی اين مسئله است.۳
همچنین خداوند متعال با بیان فرجام بد دشمنان با وجود توطئهها و قدرتنماییهایشان، به پیامبر صلی الله علیه و اله اینگونه دلداری میدهد:۴
(لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ.۵
گمان مبر كافران میتوانند از چنگال مجازات الهی در زمين فرار كنند! جايگاه آنان آتش است، و چه بد جايگاهی است).
در این آیه، ابتدا به عنوان بشارتی به پیامبر خدا صلی الله علیه و اله خطاب به ایشان، وی را از این که بپندارد که ممكن است دشمنان لجوج از سلطه خدا خارج شوند یا بتوانند خدا را درمانده و ناتوان سازند و مانع تحقّق وعده الهی شوند، نهی فرموده و سپس با بیان جایگاه بد آنان در آخرت، به وی تسلیت و دلداری بخشیده است. با توجّه به این آیات و آیات دیگری از این دست، نقش بیان فرجام بد دشمنان و انتظار سرنوشت سخت برای آنان به عنوان یکی از منابع تقویتی در کاهش فشار روانی روشن خواهد شد.