در آیات ابتداییِ سوره قلم نیز پس از نفی و ردّ اتهام جنونی که به پیامبر صلی الله علیه و اله زده شده است، ـ و این حاکی از آن است که ایشان قبلاً به جنون، متّهم شده بود ـ با انواع تأکیدات از جمله حرف «إنّ»، لام تأکید، مقدّم کردن «لک» و اسمیه آوردن جمله، این اطمینان داده میشود که اجر و پاداشی غیر منقطع و بدون هرگونه منّتی۱ برای او در نظر گرفته شده است:
(مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ * وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ.۲
تو، به لطف پروردگارت، مجنون نيستی. برای تو پاداشی همیشگی است).
بیشتر مفسّران، دلیل حصول چنین اجری را به خاطر تحمّل اتّهامات و سخنان زشت کفّار دانستهاند.۳ هر چند گروهی نیز آن را کلّی و در مقابل زحمات رسالت و نبوّت دانستهاند۴ که در هر صورت، روش فوق از آن قابل برداشت است.
از این روش، افزون بر دلداری پیامبر صلی الله علیه و اله، برای ترغیب مؤمنان جهت حضور در جبههها نیز استفاده شده است. میدان جنگ و پیکار با دشمنان از موقعیتهای دشواری است که تحمّل سختیها و رنجهای آن بدون در نظر داشتن پاداش اُخروی، بسیار مشکل است. خداوند متعال در مقام تشویق مردم برای جهاد، پس از اشاره به سرانجام امر رزمندگان که یا شهادت است و یا غلبه بر دشمن، پاداشی بزرگ را به ایشان وعده میدهد:
(وَ مَنْ یقاتِلْ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً.۵
و آن کس که در راه خدا پیکار کند، و کشته شود یا پیروز گردد، پاداش بزرگی به او خواهیم داد).
به گفته برخی از مفسّران، دلیل مقدّم شدن «یقتل» بر «یغلب» اشاره به بیشتر و پایدار بودن ثواب شهدا بر رزمندگان پیروز است؛ چه اینکه اجر رزمنده غالب در