در سوره مجادله نیز با تعبیر «کتَب» که خود تأکیدی است بر قطعی بودن این پیروزی، از غلبه خدا و رسولان او خبر داده است:
(كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ.۱
خداوند چنین مقرر داشته كه من و رسولانم پیروز میشویم؛ چرا كه خداوند، قوی و شكستناپذیر است!).
عبارت «لاغلبن» که همراه با «لام قسم» و «نون تأکید ثقیله» و ضمیر منفصل «أنا» آمده است، نشانه مؤکّد بودن این پیروزی است، به گونهای که جای هیچ شکّ و تردیدی برای هیچکس نداشته باشد.۲ همانگونه که تعلیل وعده غلبه حق بر باطل با بیان قدرت و عزّت الهی، ممکن است برای آن باشد که مؤمنان به این غلبه الهی اطمینان بیشتری یابند؛ چرا که صفت «عزیز» بر وزن فعیل، به معنای فاعل از مادّه «عزز» است و بر شدّت و قوّت و آنچه همانند چیرگی و قهر است، دلالت دارد۳ و در نامهای خدای متعال، عزیز، یعنی چیره نیرومندی که هرگز مغلوب نمیشود.۴
افزون بر آن که در جای دیگری، عزّتمندی و شکستناپذیری خداوند، بیانگر تخلّفناپذیری وعدههای الهی در یاری پیامبران و عذاب و هلاکت ستمپیشگان، دانسته شده است:
(فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقامٍ.۵
پس گمان مبر که خدا وعدهای را که به پیامبرانش داده، تخلّف کند! چرا که خداوند، قادر و انتقامگیرنده است).
از ارتباط این آیه با آیات پیشین که در باره عذاب ستمگران بود،۶ استفاده میشود که مراد از این وعده، وعده پیروزی نهایی حق بر باطل و هلاکت دشمنان است. در این آیه برای تأکید بر این که خدا به وعده خود عمل خواهد کرد، دو