موقّتی بودن سختیها توجّه شود، توان تحمل انسان افزایش مییابد و سختیها تحمّلپذیر میشوند.۱
با توجّه به آنچه بيان شد، مسئله «انتظار گشایش»، معنا میيابد؛ زیرا لازمه ناپایدار دانستن سختی، انتظار گشایش و پایان یافتن سختی است. انتظار فرج در کارها و امید به آسانی و آسودگی پس از دشواری و ناراحتی، نقش بسيار مهمی در اميدواری انسانها دارد. كسی كه سختیها را پايانناپذير بداند، نااميد میگردد و نااميدی، عامل بسيار مهمی در افزايش تنيدگی است؛ امّا در صورت توجّه به اصل پایانپذیری سختی، انتظار گشايش، شكل میگيرد و همين امر، از شدّت تنيدگی و فشار روانی میکاهد.
کاربردها
در این جا به سه موقعیت دشوار که با تأکید بر اصل پایانپذیری سختی از فشار آن کاسته شده است، اشاره میشود.
یک. رسالت الهی
در سوره مبارک شرح، تمام شدن سختیهای امر رسالت، در قالب یک سنّت همیشگی که «پس از هر سختی، آسانی خواهد آمد»، دو مرتبه تکرار شده است:
(فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً.۲
به یقین، با سختی، آسانی است. مسلّماً با سختی، آسانی است).
الف و لام در «العسر» الف و لام جنس است. یعنی جنس عُسر (سختی)، این طور است که به دنبالش یُسر (آسانی) میآید. منظور از «مع» در این جا واقع شدن آسانی به دنبال سختی است، نه اینکه آسانی و سختی در زمان واحد تحقّق یابند.۳ این آیات به عنوان دلیلی هستند برای برداشتن سختی و سنگینیِ رسالت پیامبر صلی الله علیه و اله که در همین سوره، بیان شده است؛۴ چون رسالتی که خدای تعالی بر عهده ایشان گذاشت، سنگینترین باری است که بر یک بشر تحمیل میشود. تکذیب دعوت وی از جانب مخالفان و اسخفاف ایشان نیز این دشواری را دوچندان میکرد. از این رو،