(فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ.۱
پس هرگز سست نشوید و [دشمنان را] به صلح دعوت نکنید. و شما برتر هستید، و خداوند با شماست و چیزی از [ثواب] اعمالتان را کم نمیکند!).
این آیه مربوط به زمان بعد از واقعه «بدر» و قبل از نبرد «اُحد» است۲ و در مقام آمادهسازی مسلمانان جهت پیکار با دشمنان است. هر چند در این آیه، مثل آیه پیش برتریِ مجاهدان، مقیّد به ایمان نشده و به صورت عام بیان شده است؛ امّا با عنایت به آیات قبلش ـ که فرمان اطاعت از خدا و پیامبر آمده است ـ، میتوان برتریِ آنها را هم مشروط به پیروی از دستور خدا برای جهاد با کافران دانست.۳ یعنی اگر به امر خدا و پیامبرش عمل کنید و در جهاد با دشمنان شرکت نمایید، برتری حقیقی و حتی ظاهری از آن شماست.
بررسی آیات سهگانه یادشده، نشان میدهد که بیان برتری و اعتلای نامبردگان، این فواید را به دنبال خواهد داشت: یک. رفع نگرانی و هراس موسی علیه السلام؛ دو. دلداری و تسکین بخشی از مجاهدان جنگ «اُحُد» از صدمات و خسارات این نبرد؛ سه. آمادهسازی و ترغیب مسلمانان برای پیکار با کفّار؛ چهار. جلوگیری از پیشنهاد معاهده صلح توسّط مسلمانان.
نکته پایانی این که گاه کلمه «علو» استعمال میشود، ولی لازمه آن، یعنی غلبه و پیروزی، اراده میگردد.۴ حال اگر مانند بسیاری از مفسّران، جملات خبری «أنتم الأعلون» و «أنت الأعلی» را در این آیات به معنای استقبال بگیریم و از آنها بشارت و وعده پیروزی را برداشت کنیم،۵ در آن صورت، آیات فوق باید در بخش «تقویت نصرت ـ انتظاری» مطرح شوند. اما با بیانی که گذشت، میتوان این جملات را در همان معنای خبری باقی گذاشت و از علو نیز، برتری معنوی را اراده نمود. بویژه در
1.. سورۀ محمّد، آیۀ ۳۵.
2.. التحریر و التنویر، ج۲۶، ص۱۱۱.
3.. ترجمۀ تفسیر الميزان، ج۱۸، ص۳۷۴.
4.. قاموس قرآن، ج۵، ص۳۶؛ لسان العرب، ج۱۵، ص۸۳ و ۹۰.
5.. التحرير و التنوير، ج۲۶، ص۱۱۱؛ مفاتيح الغيب، ج۲۸، ص۶۲؛ ترجمۀ تفسیر الميزان، ج۱۸، ص۳۷۴؛ التبيان فی تفسير القرآن، ج۹، ص۳۰۸.