گویا جز این حالت سخت و دشوار، حالت دیگری وجود ندارد. بدیهی است چنین وضعیتی موجب افزایش فشار روانی میگردد؛ امّا زمانی که به داشتههای خود بنگرد و آنان را مورد توجّه قرار دهد، تاب و توانش برای تحمّل سختی بیشتر خواهد شد.
فضیلتهایی که در قرآن برای افراد بیان شده است و با توجّه دادن به آنها، صاحبانشان را برای تحمّل سختیها توانمند نموده است، دو فضیلتاند: یکی «خُلق عظیم» که مربوط به پیامبر صلی الله علیه و اله است و دیگری «برتری» است که مربوط به موسی علیه السلام و مسلمانان بویژه رزمندگان شرکت کننده در جنگ «اُحُد» است. در ادامه به آیات هر یک از این دو فضیلت اشاره میشود.
الف ـ خُلق عظیم
خداوند متعال برای تحمّلپذیرتر شدن سختیِ تهمتهای دشمنان بر پیامبر صلی الله علیه و اله، صاحب اخلاق نیک بودن پیامبر صلی الله علیه و اله را به وی گوشزد نموده است و خلق و خوی نیکوی ایشان را میستاید و میفرماید:
(مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ *... وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ.۱
تو، به لطف پروردگارت، مجنون نيستی و تو اخلاق عظيم و برجستهای داری!).
به گفته علّامه طباطبایی رحمة الله، خدای متعال با به رُخ کشیدن سجایای اخلاقیِ والایِ پیامبر صلی الله علیه و اله در این آیه ـ که با در نظر گرفتن سیاق آیات، منظور همان اخلاق اجتماعی و مربوط به معاشرت وی از قبیل: صبر در مقابل آزار مردم و... است ـ به ایشان در مقابل مجنون خواندنش تسلیت و دلداری بخشیده است.۲
آنها به پیامبر صلی الله علیه و اله گفتند: تو مجنونی! در مقابل، خداوند، پیامبر خود را با عظمت اخلاقی میستاید. در این جا فشار روانیِ حاصل از اتّهام جنون با توجّه دادن به یک فضیلت درونی (یعنی صاحب خُلق عظیم بودن) مهار شده است. لذا میتوان از این روش در موارد مشابه استفاده کرد و توجّه کسانی را که مورد تهمت واقع شدهاند، به فضیلتهای اخلاقیشان جلب نمود.