(وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
و خدا میداند، و شما نمیدانید).
اعتقاد به مضمون این جمله، تمام سختیهای اطاعت فرمان خدا را برای انسان، آسان و گوارا میسازد؛ زیرا میداند که خداوند آگاه از همه چیز، نسبت به بندگانش در هر یک از دستورهایش، مصالحی دیده است که مایه نجات و سعادت بندگان است.۱ همین جهاد با دشمنان با تمام سختیهایش، فواید فراوانی چون: کسب غنیمت، شرف، آزادی، عزّت در دنیا، دریافت نعمتهای بهشتی و رسیدن به مقام شهدا در آخرت دارد.۲ افزون بر آن که ترک جهاد و آسایشطلبی، مایه خذلان و پذیرش ستم در دنیا و عذاب جهنّم در آخرت است. بنا بر این، انسان باید یا مانند اولیای الهی به استقبال جهاد برود یا حدّاقل مانند مؤمنان واقعی، به آن بیمیلی نشان ندهد.۳
خدای سبحان در باره «مسائل خانوادگی» نیز تشخیص برخی از انسانها را خطا میداند و برای حفظ اساس خانواده به همسران میفرماید:
(... وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا.۴
... و با آنان (همسرانتان)، به طور شایسته رفتار کنید! و اگر از آنها، کراهت داشتید، [فوراً تصمیم به جدایی نگیرید] چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند، خیر فراوانی در آن قرار میدهد).
این آیه، مصداقی از بخش اوّل از اصل کلّیِ مستفاد از آیه پیش بود که انسان، گاه چیزی را مکروه میشمارد، امّا خیر و سعادتش در آن است. آیه زیر هم مصداقی از بخش دوم آن یعنی شر بودن برخی از چیزهای محبوب طبع انسان است:
(وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ....۵