125
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

(وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.

و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید).

اعتقاد به مضمون این جمله، تمام سختی‌های اطاعت فرمان خدا را برای انسان، آسان و گوارا می‌سازد؛ زیرا می‌داند که خداوند آگاه از همه چیز، نسبت به بندگانش در هر یک از دستورهایش، مصالحی دیده است که مایه نجات و سعادت بندگان است.۱ همین جهاد با دشمنان با تمام سختی‌هایش، فواید فراوانی چون: کسب غنیمت، شرف، آزادی، عزّت در دنیا، دریافت نعمت‌های بهشتی و رسیدن به مقام شهدا در آخرت دارد.۲ افزون بر آن که ترک جهاد و آسایش‌طلبی، مایه خذلان و پذیرش ستم در دنیا و عذاب جهنّم در آخرت است. بنا بر این، انسان باید یا مانند اولیای الهی به استقبال جهاد برود یا حدّاقل مانند مؤمنان واقعی، به آن بی‌میلی نشان ندهد.۳

خدای سبحان در باره «مسائل خانوادگی» نیز تشخیص برخی از انسان‌ها را خطا می‌داند و برای حفظ اساس خانواده به همسران می‌فرماید:

(... وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا.۴

... و با آنان (همسرانتان)، به طور شایسته رفتار کنید! و اگر از آنها، کراهت داشتید، [فوراً تصمیم به جدایی نگیرید] چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند، خیر فراوانی در آن قرار می‏دهد).

این آیه، مصداقی از بخش اوّل از اصل کلّیِ مستفاد از آیه پیش بود که انسان، گاه چیزی را مکروه می‌شمارد، امّا خیر و سعادتش در آن است. آیه زیر هم مصداقی از بخش دوم آن یعنی شر بودن برخی از چیزهای محبوب طبع انسان است:

(وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ....۵

1.. تفسیر نمونه، ج‏۲، ص۱۰۸.

2.. تفسیر آسان، ج‏۲، ص۳۲.

3.. تسنیم، ج۱۰، ص۵۴۸.

4.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۹.

5.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸۰.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
124

مسلمانان، امر جهاد و مبارزه مسلّحانه را از این جهت که اوّلاً با حسّ انسان‌دوستی و محبّت به دیگران در تضادّ است، و ثانیاً باعث به وجود آمدن ضررهای مالی و جانی همچنین سلب آرامش و امنیت از جامعه می‌گردد،۱ در ظاهر، امری ناخوشایند و مکروه تلقّی می‌کردند. معیار آنها در محبّت و کراهت، طبیعت انسانی بود، در حالی که خداوند متعال در آیه ۲۱۶ سوره بقره در ضمن بیان این واقعیت که حکم جهاد برای برخی افراد، حکمی دشوار و مشقّت‌بار بوده، این نوع نظام ارزیابی را زیر سؤال می‌بَرَد و تحت قانونی کلّی و عمومی بیان می‌دارد که نباید در ارزیابی امور، سطحی‌نگر بود و تنها زمان حال را در نظر گرفت. به عبارت دیگر، ملاک خوشایندی و ناخوشایندی امور و همچنین شرّ و خیر بودن آنها، تنها سود و زیان ظاهری و فعلی نیست؛ بلکه مصالح واقعی و آثار و فوایدی که در آینده به دست می‌آید نیز از ملاک‌هایی است که باید مدّ نظر گرفت:

(كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ.۲

جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شد، در حالی که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزی [از جمله جهاد در راه خدا] را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی [چون صلح] را دوست داشته باشید، حال آن که شرّ شما در آن است).

این آیه، معیار محبّت و کراهت، و خیر و شر را ره‌نمودهای الهی دانسته است، نه خواسته طبع انسان؛ زیرا تنها خداست که علم مطلق است و همه چیز را می‌داند. از این رو، انسان در تشخیص خیر و شر، سخت محتاج شرع مقدّس است. برخی گفته‌اند که تکرار کلمه «عسی» در آیه شریف برای این است که مؤمنان هم از جنگ کراهت داشتند، و در مقابل، به صلح علاقه‌مند بودند. لذا خدای سبحان به اشتباهشان در هر دو جهت تذکّر داد.۳ در پایان آیه، بیان یاد شده را تکمیل می‌کند و می‌فرماید:

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۲، ص۲۴۷.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶.

3.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۴۸.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22704
صفحه از 368
پرینت  ارسال به