123
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

(وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ.۱

و امّا چون وی را می‏آزمايد و روزی‏اش را بر او تنگ می‏گرداند، می‏گويد: «پروردگارم مرا خوار كرده است»).

این گونه افراد، پدیده‌ها را با مقیاس «طبع» انسان می‌سنجند. لذا هر پدیده‌ای که ناخوشایندِ طبع آنها باشد، شرّ و زیان‌آور ارزیابی می‌شود و هر پدیده‌ای که خوشایندِ طبعشان باشد، خیر و مفید ارزیابی می‌شود. در حالی که این، بُعد ظاهری این پدیده‌هاست. غیر از پوسته و ظاهر آنها، واقعیت و باطنی در پدیده‌هاست که با مقیاس «مصلحت» انسان سنجیده می‌شود. با این مقیاس هر آنچه بر اساس مصلحت انسان و در راستای حیات واقعی او باشد، خیر است و در مقابل، آنچه مطابق با مصلحت او نباشد، شرّ و زیان‌آور است.۲

با این نگاه، انسان، خیر بودن پدیده‌های سخت را باور می‌کند و می‌داند با وجود آن که در ظاهر، ناخوشایند طبع اوست، ولی در درون آنها نعمت‌ها و خیرهای فراوانی نهفته است که بسیاری از آنها بر او پوشیده است. با این اعتقاد، هر چند میزان سختی فراوان و مدّتش طولانی باشند، امّا آن را به خاطر خیر بودنش، «خوشایند» ارزیابی می‌کند و در نتیجه، به راحتی آن را تحمّل خواهد کرد. همان گونه که افراد ناآگاه، بر اثر سطحی‌نگری‌شان از داروهای تلخ و بدطعم متنفّرند؛ امّا هنگامی که بیندیشند که سلامت و نجات آنها در آن است، آن را به جان و دل پذیرا می‌شوند.۳ برای داشتن چنین ارزیابیِ مثبتی، لازم است که به سختی‌ها با نگاه باطن‌بینانه و با توجّه به فواید و آثاری که ممکن است در آینده از آنها آشکار شود، نگریست.

در قرآن کریم از روش یادشده برای تغییر دیدگاه افراد ظاهربینی که برخی از امور را ناخوشایند و منفی ارزیابی می‌کردند، استفاده شده است و معیار آنان را در ارزیابی موقعیت‌های دشوار، تخطئه می‌نماید. مسئله «جهاد» به عنوان یکی از تکالیف الهی که همواره ملازم سختی و رنج است، یکی از این امور است. عدّه‌ای از

1.. سورۀ فجر، آیۀ ۱۶.

2.. مبانی و عوامل شادکامی در اسلام با رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا، ص۲۱۳.

3.. تفسیر نمونه، ج‏۲، ص۱۰۷.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
122

امّا در صورت دوم، یکی از غم‌ها باید مذموم و دیگری ممدوح باشد. انگار که آنها یک بار به جهت شکست و از دست دادن پیروزی غمگین شدند و این غمی بود ناپسند. سپس خدای سبحان به جای این غم، اندوه ناشی از نافرمانی پیامبر صلی الله علیه و اله و فرار را به عنوان اندوه ممدوح در دلشان جای داد و به نوعی به جای دفع اندوه مذموم، به رفع آن پرداخته شد.۱

به هر حال، مطابق با مضمون این آیه، خداوند با تبدیل و جایگزینیِ غم ارزشمند و ممدوح به جای غمی بی‌فایده و خالی از اثر، رزمندگان را یاری رسانده و روحیه آنان را تقویت نموده است. در نتیجه می‌توان گفت توجّه دادن و پیشنهاد کردن غم‌های ممدوح و مسؤلیت‌آور ـ که محرّک انسان برای کسب رضایت خداست و از اهتمام شخص به آینده ایمانی و آخرتی او ناشی می‌گردد ـ، از بین برنده غم‌های مذموم و کسالت‌آوری است که بدون اثر و یا دارای اثر منفی است و تحمّلشان دشوار است. لذا این توجّه‌دهی می‌تواند در موقعیت‌های مشابه نیز به کار رود و اثرات روانیِ مثبتی بر شخص اندوهناک داشته باشد.

۲. تقویت با «تبدیل معنا»

معنا، یعنی فلسفه، هدف و فایده مشکل. مراد از این روش، تبدیل و تصحیح نگرش از شر دیدن سختی‌ها به خیر دیدن آنهاست. گاه افراد با سطحی‌نگری و دید ظاهربینانه به یک موقعیت، تنها سختی‌های ظاهری آن را می‌بینند و بدون در نظر گرفتن آثار و فواید آن، تنها مشقّت‌های فعلی را لحاظ می‌کنند. همین امر، آنان را در ارزیابی دچار اشتباه می‌نماید، در نتیجه، موقعیت مورد نظر را «ناخوشایند» تلقی می‌کنند. هنگامی که ارزیابی فرد از سختی، منفی باشد و آن را شرّ و زیان‌بار بپندارد، تحمّل آن برایش بسیار مشکل خواهد شد. معمولاً کسانی که در سختی‌ها بی‌تاب می‌شوند، آنها را زیان‌بار، ناعادلانه، بی‌دلیل، مزاحم و اهانت‌آمیز، ارزیابی می‌کنند. چنانچه مطابق با آیه زیر، ارزیابی گروهی که با فشارهای اقتصادی و کاهش درآمد، مورد آزمایش قرار گرفتند، این است که این فشارها اهانتی از جانب خداست:

1.. این احتمال در حدّ خود محذوری ندارد؛ امّا انسجام میان زمان حال و آینده در آن حفظ نمی‌شود و تا تعلیل «لکیلا تحزنوا..» که از آینده خبر می‌دهد هماهنگ نیست (تسنیم، ج۱۶، ص۶۵، با کمی تصرّف).

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22698
صفحه از 368
پرینت  ارسال به