(أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ.۱
آیا چنین پنداشتید که [تنها با ادّعای ایمان] وارد بهشت خواهید شد، در حالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخّص نساخته است؟!).
یادآوری و تصحیح این پندار غلط، تنها در مورد جهاد و شکست در آن نیست؛ بلکه قرآن، به طور کلّی، بهشت رضوان را در گرو تحمّل سختیها میداند و آن را به عنوان سنّتی الهی که در میان امّتهای گذشته نیز تکرار شده است، معرفی مینماید:
(أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ.۲
آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید، بی آن که حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: پس یاری خدا کی خواهد آمد؟! آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!).
بنا بر این، توجّه به سنّت مداوله، یکی از بهترین روشها برای تعدیل انتظارات و در نهایت، تحمّل راحتتر سختیها و گذر سالم از موقعیتهای ناخوشایند خواهد بود. روایاتی هم که در آنها ائمه معصوم علیهم السّلام، ما را از داشتن آرزوهای دراز و دستنیافتنی نهی میفرمایند،۳ شاهدی برای روش تعدیل انتظارات افراد است؛ چرا که آرزوهای طولانی و فراتر از عمر انسان و ظرفیت دنیا، هیچ گاه محقّق نمیشوند و در نتیجه، صاحبش را دچار ناامیدی و احساس ناکامی میکند.