روزی بندگان خداست، ثانیاً آنچه در راه خدا انفاق شود، عوض خواهد داشت:
(قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ.۱
بگو: پروردگارم روزی را برای هر كس بخواهد وسعت میبخشد، و برای هر كس بخواهد تنگ [و محدود] میسازد و هر چيزی را [در راه او] انفاق كنيد، عوض آن را میدهد و او بهترين روزیدهندگان است!).
وعده خداوند به قرار دادن جايگزين برای مال انفاق شده و نيز يادآوری اينكه او بهترين روزیدهندههاست، دربردارنده نوعی تشويق به انفاق و موجب آسان شدن سختی آن خواهد بود. افزون بر جبران سرمايه انفاق شده، در آياتی که از قرض دادن به خداوند سخن به ميان آمده است۲ ـ كه به نظر مفسّران،۳ تعبيری كنايی و لطيف از انفاق و صدقه دادن است ـ، از بازگشت چند برابر آن به انفاقگر خبر داده است. همچنین از آیاتی که با تعبیر «یُوَفَّ إلَیکُم»، از بازگشت بدون کم و کاست مال انفاق شده خبر میدهد،۴ آسان شدن انفاق در پرتو توجّه به جبران آن، قابل برداشت است.
با عنایت به این گونه آیات، میتوان نتیجه گرفت که بیان موارد جایگزین در ناکامیها و دشواریهای کنونی، مانع از پندار هدر رفتن تلاشهای شخص و آسان شدن سختیهای پیشرو میگردد.
ب ـ نتیجه جهاد
جهاد و حضور در میدان جنگ به دلیل آن که دارای سختیها و رنجهای فراوانی است، خود از عوامل فشار روانی به شمار میرود. این سختیها در این جا مورد بحث نیست؛ بلکه فشار روانیِ حاصل از شکست و فقدان پیروزی در میدان جنگ،
1.. سورۀ سبأ، آیۀ ۳۹.
2.. (مَّن ذَا ٱلَّذِى يُقْرِضُ ٱللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا...) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۴۵). نیز، ر.ک: سورۀ حدید، آیۀ ۱۱ و ۱۸؛ سورۀ تغابن، آیۀ ۱۷.
3.. مجمع البيان، ج۲، ص۶۰۷، ج۱۰، ص۴۵۳.
4.. (...وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۷۲)؛ (...وَمَا تُنفِقُوا مِن شَىْءٍ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ) (سورۀ انفال، آیۀ ۶۰). البته در صورتی که مراد، پاداش اخروی باشد، این آیات، مربوط به تقویت «پاداش ـ انتظاری» خواهد بود.