غمگین میشد. از این رو، خدای سبحان، وی را با بشارت به پدیدار شدن مؤمنانی پایدار به جای مردم کفرپیشه همعصر او، تسلیت میبخشد:۱
(أُوْلَئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَافِرِينَ.۲
آنها (پیامبران) کسانی هستند که کتاب و حکم و نبوّت به آنان دادیم و اگر این جمعیت، [مشرکان و اهل مکّه و مانند آنها] این حقایق را نپذیرند، و نسبت به آنها کفر ورزند، کسان دیگری را نگاهبان آن میسازیم که نسبت به آن، کافر نیستند).
این که مراد از قومی که خداوند آنها را نگهبان و وکیل در حفظ دینش قرار داده، انبیا هستند یا ملائکه یا مهاجرین و انصار یا ایرانیان، بین مفسّران، اختلاف نظر وجود دارد.۳ صاحب تفسیر المیزان پس از بیان و ردّ هر یک از این اقوال، با در نظر گرفتن سیاق آیه ـ که در مقام تسلیت پیامبر صلی الله علیه و اله است ـ و همچنین با عنایت به عبارت «وکّلنا» که به وکالت این گروه از سوی خدا برای حفاظت از دینش نظر دارد، نتیجه میگیرد که آیه شریف، مخصوص به معصومان علیهم السّلام است، که در صورت مسامحه، میتوان «مؤمنان خالص» را نیز به نوعی جزء آن دانست.۴ به هر حال، این نوید که افرادی غیر کافر به جای این کافران خواهند آمد، مایه دلگرمی پیامبر صلی الله علیه و اله شده است.
همچنین در سوره آلعمران، خداوند با بیان ایمان گروهی از اهل کتاب، در برابر دشمنیِ گروهی دیگر، به پیامبر صلی الله علیه و اله دلداری داده است و غم او را به خاطر حقناپذیری گروهی دیگر زدوده است:
(وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَمَن يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِمْ خَاشِعِينَ لِلّهِ لاَ يَشْتَرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً.۵