99
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

تحقّق آن، تلاش بی‌مورد انجام دهیم و زحمت دوچندان متحمل شویم؛ چرا که هیچ چیزی در خارج رُخ نخواهد داد مگر با خواست و اراده خدا. بنا بر این، توجّه پیامبر صلی الله علیه و اله به این حقیقت که اگر خدا می‌خواست و صلاح می‌دید، می‌توانست از آغاز آفرینش، همه را با گرایش به خویش و آیین حق الهی خلق فرماید، و این از قدرت او خارج نیست، موجب خواهد شد که هدایت نشدن برخی افراد را دلیلی بر هدر رفتن زحمات خویش نداند؛ بلکه آن را از باب عدم تعلّق مشیت خدا ارزیابی نماید؛ به این که حتماً خدا مصلحت ندیده است که آنها هدایت شوند. آیاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، همین مسئله را با تعابیر گوناگون بیان فرموده‌اند.

در آیه ۹۹ سوره یونس، این مطلب که ایمان همه اهل زمین به خواست او بستگی دارد، با حرف «لام»، کلمه «کل» و کلمه «جمیع» مورد تأکید واقع شده است:

(وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا.۱

اگر مشیت خدا تعلّق می‌گرفت، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی ایمان می‌آوردند).

مسلّماً خدا چنین قدرتی دارد، ولی ایمانی که از طریق اجبار و الزام تحقّق یابد، ارزش چندانی ندارد؛ بلکه اراده خداوند بر این تعلّق گرفته است که نوع انسان را به این افتخار نائل کند که «مختار» باشد و راه تکامل را با پای خویش بپیماید. لذا در پایان آیه، در قالب استفهام انکاری، خطاب به پیامبر صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

(أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ.۲

آیا تو می‌خواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند؟!).

از این آیه فهمیده می‌شود که پیامبر خدا به شدت خواهان ایمان آوردن مردم بود و آن‌چنان در این کار اصرار داشت که می‌خواست اگر قدرت داشته باشد، حتی از روی اجبار هم که شده، مردم را وادار کند که به خدا ایمان بیاورند؛۳ اما چون خدا چنین چیزی را نخواسته، او نیز نباید چنین توقّعی داشته باشد.۴ در چند جای دیگر

1.. سورۀ یونس، آیۀ ۹۹.

2.. سورۀ یونس، آیۀ ۹۹.

3.. تفسیر کوثر، ج‏۵، ص۱۵۰.

4.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۰، ص۱۸۷.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
98

پذیرش داشته باشند، از آیاتی که در آنها تذکّر و انذار، مشروط به شرایطی شده است، قابل برداشت خواهد بود. مثلاً در سوره اعلی می‌خوانیم:

(فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَی.۱

پس تذکّر ده اگر تذکّر مفید باشد!).

در این عبارت، امر به تذکّر، به موردی مشروط شده که تشخیص دهد، تذکّر، سودمند است؛ چون وقتی تشخیص دهد که یادآوری سودی ندارد، و شخصی، باز آن کار را انجام می‌دهد، کار لغوی خواهد بود.۲ بنا بر این، نفع بردن از تذکّرات و سخنان پیامبر صلی الله علیه و اله قابلیتی است که در همه افراد وجود ندارد. این قابلیت در کسانی است که دارای خشیت،۳ ترس از عقاب۴ و تقوا۵ باشند.

دو. اشتراط خواست خدا

همان گونه که در بخش پیشین بیان شد برای تأثیر فعل، غیر از فاعلیت فاعل، قابلیت محل نیز شرط است. لذا تلاش برای هدایت گروهی که قابلیت هدایت شدن ندارند، تلاشی بیهوده خواهد بود؛ امّا در نگاه توحیدی، علاوه بر این دو شرط، شرط مهم‌تری هم وجود دارد که اگر محقّق نشود، با وجود دو شرط دیگر، باز اثرگذاری فعل، منتفی خواهد بود. آن شرط مهم، اراده الهی است. اگر او اراده کند، همه اهل زمین هدایت خواهند شد و اگر خواست او نباشد، دعوت پیامبران اثری ندارد و هدایت، شامل حال هیچ کس نخواهد شد.

این که چه عواملی در بهره‌مندی یا محرومیت از این اراده الهی تأثیرگذار است، فعلاً مورد بحث نیست. آنچه در این جا اهمیت دارد و در تعدیل انتظارات به ما کمک می‌کند، توجّه به اراده الهی هنگام پیش‌بینیِ نتیجه کار است. این توجّه نمی‌گذارد که نتیجه‌ای فراتر از آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، پیش‌بینی کنیم و برای

1.. سورۀ اعلی، آیۀ ۹.

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۲۰، ص۴۴۶.

3.. (سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَىٰ) (سورۀ اعلی، آیۀ ۱۰)؛ (طه * مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ ٱلْقُرْءَانَ لِتَشْقَىٰ * إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَىٰ) (سورۀ طه، آیۀ ۱ ـ ۳).

4.. (فَذَكِّرْ بِالْقُرْءَانِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ) (سورۀق، آیۀ ۴۵).

5.. (ذَٰلِكَ ٱلْـكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۲).

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22533
صفحه از 368
پرینت  ارسال به