323
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

برخی روایات به آن اشاره شده است،۱ به معنای کیفر مکر دانست. به این معنا که وقتی انسان، معصیتی کند که مستحقّ عذاب شود، خدای تعالی به عنوان مجازات، سرنوشتی برای او تنظیم کند که او خودش با پای خود و غافل از سرنوشت خود به سوی عذاب برود. بر این مبنا، دیگر مکر ابتدایی بدون این‌که بنده، معصیتی کرده باشد، از خداوند صادر نخواهد شد.۲

به هر حال، معنای مکر الهی هرچه باشد، از جمله عواملی است که آگاهی از آن، موجب تضعیف دشمن و در مقابل تقویت نیروی خودی به معنای احساس امنیت پیدا کردن از مکر آنان خواهد شد. از این رو، خداوند متعال در قرآن کریم با توجّه دادن پیامبر گرامی‌اش به این حقایق، ایشان را از بابت مکر مکّاران، دل‌گرمی و دلداری بخشیده و او را در مسیر ابلاغ پیام الهی، یاری رسانده است. در آیه سی سوره انفال، این دلداری با یادآوری توطئه‌های مشرکان قریش علیه ایشان همراه شده است:

(وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ.۳

[به خاطر بیاور] هنگامی را که کافران نقشه می‌کشیدند که تو را به زندان بیفکنند، یا به قتل برسانند، و یا [از مکّه] خارج سازند، آنها چاره می‌اندیشیدند [و نقشه می‌کشیدند]، و خداوند هم تدبیر می‌کرد و خدا بهترینِ چاره‌جویان و تدبیرکنندگان است!).

این آیه، به «لیلة المبیت» و توطئه کفّار برای قتل پیامبر خدا صلی الله علیه و اله اشاره دارد که ایشان از طریق جبرئیل آگاه شد و علی علیه السلام به جای او در بستر خوابید و پیامبر، شبانه از خانه خارج شد و به غار «ثور» رفت و از آن‌جا به مدینه هجرت نمود.۴

در این آیه، به منظور بیان و شرح مکر کفّار میان حبس، کشتن و بیرون کردن، تردیدی بیان نموده که خود، دلالت می‌کند بر این که کفّار قریش، حدّاکثر نیروی

1.. ر. ک: عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۲۶.

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۸، ص۲۵۵ و تفسیر نمونه، ج‏۲، ص۵۶۶.

3.. سورۀ انفال، آیۀ ۳۰.

4.. ر. ک: تفسیر العیّاشی، ج‏۲، ص۵۳. نیز، ر.ک: تفسیر القمّی، ج‏۱، ص۲۷۲؛ الدرّ المنثور، ج‏۳، ص۱۷۹.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
322

پستی۱ خواهد بود، بلکه در حالی که متوجّه نیستند، به خود نیرنگ می‌زنند۲ و آثار زشت مکرشان را در اعمال خویش نمایان خواهند دید.۳ این مسئله، چیزی نیست جز سنّت الهی که قابل تبدیل و تحویل نخواهد بود؛۴ سنّتی که بعد از ارسال رسل و بعد از سنّت امتحان و آزمایش، گریبان‌گیر افرادی خواهد شد که در آزمون‌های الهی رد می‌شوند و به دنبال آن نیز دچار عذاب استدراج خواهند شد.۵

در بیشتر این آیات، از دو واژه «مکر» و «کید» استفاده شده است که در هفت مورد، از کاربردهای «مکر»۶ و چهار مورد، از استعمالات «کید»،۷ این دو واژه به خداوند منتسب شده است. در حالی که چنین کاربردی، کمی نامأنوس به نظر می‌رسد؛ زیرا «مکر» در لغت عرب با آنچه در فارسی امروز از آن فهمیده می‌شود، متفاوت است. در فارسی امروز، «مکر» به معنای نیرنگی است که در مورد نقشه‌های شیطانی و زیان‌بخش استفاده می‌شود؛ امّا در لغت عرب، به معنای تدبیر و چاره‌اندیشی برای بازگرداندن از هدف است، چه حق باشد چه باطل. پس ممکن است ممدوح و پسندیده یا مذموم و ناپسند باشد.۸ بنا بر این، هنگامی که این واژه در مورد خداوند به کار می‌رود، می‌توان آن را یا به معنای خنثا کردن توطئه‌های زیان‌بار دانست، یا به معنای «استدراج» و مهلت و طول عمر دادن، و یا چنان‌که در

1.. (فَأَرَادُوا بِهِ‏كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ ٱلْأَسْفَلِينَ) (سورۀ صافات، آیۀ ۹۸).

2.. (وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۲۳)، (مَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۹).

3.. (لَا يَحِيقُ ٱلْمَكْرُ ٱلسَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ) (سورۀ فاطر، آیۀ ۴۳).

4.. (لَا يَحِيقُ ٱلْمَكْرُ ٱلسَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ ٱلْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ٱللَّهِ تَبْدِيلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ٱللَّهِ تَحْوِيلاً) (سورۀ فاطر، آیۀ ۴۳).

5.. (وَٱلَّذِينَ كَذَّبُوا بِآٰيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۸۲).

6.. سورۀ آل‏ عمران، آیۀ ۵۴؛ سورۀ اعراف، آیۀ ۹۹؛ سورۀ انفال، آیۀ ۳۰؛ سورۀ يونس، آیۀ ۲۱؛ سورۀ رعد، آیۀ ۴۲؛ سورۀ إبراهيم، آیۀ ۴۶؛ سورۀ نمل، آیۀ ۵۰.

7.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۸۳؛ سورۀ یوسف، آیۀ ۷۶؛ سورۀ قلم، آیۀ ۴۵ و سورۀ طارق، آیۀ ۱۶.

8.. راغب اصفهانی در این باره می‌گوید: مکر یعنی با حیله و نیرنگ، کسی را از مقصدش دور کردن و بر گرداندن که دو گونه است: الف. مکر پسندیده که به وسیلۀ آن، قصد کار خوبی شود و به منظور عمل صحیح و پسندیده انجام شود؛ چنان که قرآن کریم می فرماید: (وَٱللَّهُ خَيْرُ ٱلْمَاكِرِينَ) (سورۀ آل‌عمران، آیۀ ۵۴)؛ ب. مکر مذموم که به منظور عمل قبیح و ناپسند به کار می رود، مانند: (لَا يَحِيقُ ٱلْمَكْرُ ٱلسَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ) (سورۀ فاطر، آیۀ ۴۳). نیز، ر.ک: مفردات الفاظ القرآن، ص۷۷۲.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22863
صفحه از 368
پرینت  ارسال به