افزون بر اینکه به پیامبر صلی الله علیه و اله آموزش میدهد که چگونه اعتراضشان را پاسخ گوید،۱ بر حقّانیت این حکم نیز این چنین تأکید نموده است:
(الْحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلَا تَکونَنَّ مِنَ الْمُمْترَِین.۲
حق از جانب پروردگار توست. پس هرگز از شک کنندگان مباش!).
به همین دلیل، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در برابر سمپاشیهای دشمنان، ذرّهای تردید (چه در مسئله تغییر قبله و چه در غیر آن) به خود راه نداد.۳ بیان حق بودن این حکم در دو آیه بعد از آن نیز با عبارت «إِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَبِّكَ»۴ بیان شده است.
افزون بر آیات فوق، در آیات آغازین سوره «یس» هم بر اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله از رسولان الهی است، تأکید شده است. در این آیات ـ که ناظر بر بخشی از مبارزه دشوار و گسترده تبلیغی وی با کفّار و مشرکین است ـ خداوند متعال پس از ذکر حروف مقطّعه یا با همان حروف،۵ پیامبر خویش را مورد خطاب قرار داده است۶ و با قَسَم به قرآن حکیم میفرماید:
(إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ * عَلیٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ.۷
تو قطعاً از رسولان هستی. بر راهی مستقیم قرار داری).
نکتهای که در آیات یادشده به چشم میخورد، این است که هرچند مقام، مقام اثبات رسالت پیامبر صلی الله علیه و اله است، امّا مخاطب را شخص پیامبر صلی الله علیه و اله قرار داده است نه مشرکان، و عموم مردم؛ زیرا هدف این بوده که روحیه ایشان را تقویت نماید و تأکید کند که وی بر حق و بر صراط مستقیم است، خواه مردم بپذیرند و خواه نپذیرند، و به همین دلیل نباید در رسالت سنگین خود کمترین سستی به خود راه دهد.۸ همین نکته، همراه با تأکید بیشتری که از آمدن «إنّک» بر سر جمله فهمیده
1.. (سَيَقُولُ ٱلسُّفَهَاءُ مِنَ ٱلنَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ ٱلَّتِى كَانُوا عَلَيْهَا قُل لِّلَّهِ ٱلْمَشْرِقُ وَ ٱلْمَغْرِبُ يَهْدِى مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۲).
2.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۷.
3.. تفسیر نمونه، ج۱، ص۵۰۰.
4.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۹.
5.. بر این مبنا که «یس» یکی از نامهای پیامبر صلی الله علیه و اله بوده باشد (ثواب الأعمال، ص۱۱۱).
6.. (يس * وَ ٱلْقُرْءَانِ ٱلْحَكِيمِ) (سورۀ یس، آیۀ ۱ و ۲).
7.. سورۀ یس، آیۀ ۳ و ۴.
8.. تفسیر نمونه، ج۱۸، ص۳۱۸.