قابل برداشت است.۱ خداوند در آیه نهم سوره مبارک حجر، با تأکید فراوان۲ و با قاطعیت، حفاظت همهجانبه خویش را از قرآن اعلام میکند و میفرماید:
(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحافِظُون.۳
ما قرآن را نازل کردیم و به طور قطع نگهدار آن هستیم!).
این آیه که در مقام پاسخ به کفّار قریشی است که قرآن را مسخره میکردند و پیامبر صلی الله علیه و اله را به خاطر آن مجنون میخواندند۴ و منتظر بودند که پیامبر بمیرد۵ و قرآن او هم از میان برود،۶ موجب رفع نگرانی ایشان از تحریف شده است. از طرفی، چون خدای متعال در این آیه نفرموده: «ما از چه نظر نگهدار قرآن هستیم؟»، پس معلوم میشود ذات مقدّسش از هر نظر، نگهدار قرآن است؛ هم از نظر از بین رفتن آن، هم از لحاظ کم و زیاد شدن، هم از جهت تغییر احکام و... خلاصه از هر آنچه که قرآن را دگرگون نماید.۷
در حقیقت، این آیه، تعبیر دیگری است از آیه (إِنَّهُ لَکتَابٌ عَزِیزٌ * لَّا یَأتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِْ یَدَیهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکیمٍ حَمِیدٍ).۸این آیه نیز دال بر مصونیت همهجانبه قرآن و محفوظ ماندن آن از هر گونه باطل، چه به شکل تحریف و جابهجایی و چه به صورت غیر حق گشتن معارف و احکامش، خواهد بود؛ زیرا علاوه بر اطلاق نفی در «لا یأتیه»، مراد از (مِن بَیْنِ یدَیهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ) نیز تمامی جهات است، اعم از همه زمانها و انواع باطلها.۹
1.. برخی از این روایات در کتاب تاریخ قرآن نوشتۀ ابو عبد الله الزنجانی فصل: «إقراء النبی الصحابة الکرام القرآن» (ص۴۲) جمعآوری شدهاند.
2.. محفوظ بودن قرآن در آیۀ فوق مؤکّد به چهار تأکید است: «انّ»، «نا»، «لام» در «له» و «لحافظون».
3.. سورۀ حجر، آیۀ ۹.
4.. (وَ قَالُوا يَا أَيُّهَا ٱلَّذِى نُزِّلَ عَلَيْهِ ٱلذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ) (سورۀ حجر، آیۀ ۶).
5.. (أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ ٱلْمَنُونِ) (سورۀ طور، آیۀ ۳۰).
6.. تفسیر کوثر، ج۶، ص۱۵.
7.. تفسير آسان، ج۹، ص۲۷.
8.. (و این، کتابی است قطعاً شکستناپذیر، که هیچ گونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمیآید! چرا که از سوی خداوند حکیم و شایستۀ ستایش، نازل شده است) (سورۀ فصّلت، آیۀ ۴۱ و ۴۲).
9.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۶۰۴.