الدُّعَاءِ)۱ که حضرت زکریا پس از طرح تقاضای داشتن فرزندی پاک گفت، اشاره به همین سمع تشریفی دارد.۲
نمونههایی از توجّه دادن خدا به این نوع از شنوایی خدا، در آیات مربوط به نگرانی از فقر در بخش علم الهی، و نگرانی از عدم پذیرش دعوت پیامبر صلی الله علیه و اله توسط خویشان و نیز ترس موسی و هارون علیهما السلام از طغیان فرعون در بخش نظارت الهی بیان شد که به جهت اختصار، از بیان دوباره آنها خودداری میشود.
۳. تقویت «خدا ـ کفایتی»
مراد از این روش، توجّهدهی به کفایت و بسنده بودن خدای تعالی در تمامی امور و در نتیجه، احساس بینیازی نمودن از حمایت غیر خداست. توانافزایی در روش یادشده، به این شکل حاصل میشود که با اعلام کافی بودن همهجانبه حامی، حسّ بینیازی از حمایت دیگر افراد، در حمایت شونده به وجود میآید، در نتیجه، اعتمادش برای تکیه کردن بر او تقویت میگردد و هنگامی که بر او تکیه کرد، اوّلاً احساس دلگرمی میکند، ثانیاً این اعتماد و تکیه کردن، موجب پیوند خوردن قدرت او با قدرت حامی میشود. لذا در برابر سختیها از توانایی بیشتری برخوردار خواهد شد.
در روشهای پیشین، تلاش بر این بود تا به فرد مبتلا به سختی، یادآوری شود که وی تحت نظارت خداست و اوست که پشتیبان و حامی وی در سختیها خواهد بود. حال اگر چنین شخصی با علم به این که مورد حمایت الهی است، امّا در کافی بودن این حمایت تردید کند، به کمک این روش، اطمینان پیدا خواهد کرد که خدای تعالی برای او از هر جهت کافی است. پُرواضح است آن جا که خدای متعال به عنوان حامی، اعلام نماید که از هر حیث برای سامان یافتن امور بندهاش کافی است، توجّه و درک این مطلب تأثیر فراوانی در تقویت روحیه او دارد؛ چرا که خود را از حمایت دیگران بینیاز میببیند و تنها حامی خویش را خالق خود میداند و در چنین حالتی، هیچ گاه بر غیر خدا توکّل نمیکند.۳ پس تزلزل و اضطراب در هیچ