آیاتی که در پایان آن و پس از طرح تکالیفی چون: ادای امانت و داوری به حق،۱ انفاق،۲ پیکار مؤمنان با کافران،۳ جهاد و هجرت۴ و طلاق دادن زنان،۵ بینایی خداوند یادآوری شده است، مطلب یادشده قابل برداشت خواهد بود.۶
اما نگاه نوع سوم، «نظر توبیخی» است که موارد فراوانی از آن در قرآنکریم بیان شده است؛۷ مثلاً درباره ملحدان، نخست میفرماید: هرگز از دید ما پوشیده و پنهان نیستند: (إِنَّ الَّذينَ يُلْحِدُونَ في آياتِنا لا يَخْفَوْنَ عَلَيْنا)۸ و همین بخش، مراقبت دقیق و بصیرت تام خدای سبحان بر ملحدان را به خوبی میرساند. با این وجود، ادامهآیه، تأکید بیشتری را افاده میکند و با مخاطب ساختن آنان میفرماید: هر آنچه میخواهید و میتوانید، انجام دهید که خدا به کارهای شما بیناست: (اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ).۹ این گروه از آیات، مانند دیگر آیات تهدیدآمیز در بخش تقویت از راه تضعیف جبهه باطل جای میگیرند.
ج ـ شنوایی الهی
یکی دیگر از مجاری علم و آگاهی، شنیدن است. در قرآن کریم، از شنوایی خدا بیشتر با صفت «سمیع»۱۰ یاد شده است. همان طور که نظر و نگاه الهی به سه بخش عمومی، تشریفی و توبیخی تقسیم شد، سمیع بودن خدا نیز به همان سه قسم، قابل تقسیم خواهد بود؛۱۱ زیرا مطابق آیات قرآن، زمینه سمیع بودن خدا گاه مطلق و
1.. سورۀ نساء، آیۀ ۵۸.
2.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۶۵.
3.. سورۀ انفال، آیۀ ۳۹.
4.. سورۀ انفال، آیۀ ۷۲.
5.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۳۷.
6.. دائرة المعارف قرآن کریم، ج۵، ص۵۷۰ ـ ۵۷۴ (مدخل «بصیر»).
7.. حيات حقيقی انسان در قرآن، ص۹۷.
8.. سورۀ فصّلت، آیۀ ۴۰.
9.. صفت «سميع (شنوا)»، فعيل به معنای فاعل و از ساختهای مبالغه و برگرفته از مادّه «سمع» است که در اصل، شنيدن به وسيلۀ گوش است (معجم مقاييس اللغة، ج۳، ص۱۰۲). «سَمع» که مصدر «سَمِع يَسمَع» است، در معنای گوش نيز به کار میرود (النهاية، ج۲، ص۴۰۱).
10.. ر. ک: تسنيم، ج۱۶ص۴۶۴؛ توحيد در قرآن، ص۳۳۴.