255
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

یادآوری می‌فرماید. احکام مربوط به حج و مناسک آن،۱ طلاق،۲ ظهار،۳ قرض و داد و ستد،۴ دیه،۵ نذر،۶ موارد مصرف زکات،۷ حرمت و حلیّت موارد ازدواج،۸ عدّه وفات۹ و وصیت،۱۰ از دیگر مواردی است که در قرآن کریم پس از تشریع و تبیین احکام آنها، از آگاهی خدا بر هر چیزی از جمله اسرار نهفته در درون انسان و تمامی اعمال و کردار او، خبر می‌دهد.

با در نظر گرفتن این بخش از آیات، روشن می‌شود که کارکرد تقویت خدا ـ ‌آگاهی، تنها در سختی‌هایی که از طرف دشمنان ایجاد می‌شود نخواهد بود؛ بلکه در موقعیت انجام دادن تکالیف الهی نیز به تاب‌آوری مکلّف در تحمّل دشواری‌های پیش رو و عمل به دستورها و ترک نهی شده‌ها، کمک می‌کند.

ب. نظارت الهی

علاوه بر تعابیری که به صورت مستقیم بر علم و آگاهی خداوند دلالت می‌کردند، در قرآن کریم برای توجّه دادن افراد به این موضوع، از تعابیری که بیان‌کننده نظارت و بینایی خداوند است نیز استفاده شده است. واژه‌های «بصیر»،۱۱ «عین»،۱۲

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۸، ۱۹۷؛ سورۀ مائده، آیۀ ۹۷.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۲۷، ۲۳۱ و ۲۳۲.

3.. سورۀ مجادله، آیۀ ۳.

4.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۸۲.

5.. سورۀ نساء، آیۀ ۹۲.

6.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۷۰.

7.. سورۀ توبه، آیۀ ۶۰.

8.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۳۵؛ سورۀ نساء، آیۀ ۲۳ و ۲۴؛ سورۀ ممتحنه، آیۀ ۱۰.

9.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۳۴.

10.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۸۰ و ۱۸۱.

11.. «بصير» به معنای «بينا» است (قاموس قرآن، ج‏۱، ص۱۹۷). این واژه به عنوان يکی از اسمای حسنای الهی، ۴۲ بار در قرآن کريم به کار رفته است.

12.. مادۀ «عین» در قرآن کریم ۶۳ مرتبه استفاده شده است که در برخی از آیات به معنای «چشم» و در برخی دیگر به معنای «چشمه» آمده است. در پنج آیه، کلمۀ عین در مورد خدای متعال استعمال شده است که چهار موردش به صورت «بأعیننا» (سورۀ هود، آیۀ ۳۷؛ سورۀ مؤمنون، آیۀ ۲۷؛ سورۀ طور، آیۀ ۴۸؛ سورۀ قمر، آیۀ ۱۴) و یک بار به صورت «علی عینی» (سورۀ طه، آیۀ ۳۹) به کار رفته است. بیشتر مفسّران، عین را در این موارد به دلیل منزّه بودن خدای تعالی از عضو داشتن، به معنای حفظ و مراقبت دانسته‌اند و برخی نیز معتقدند که منظور، مقابل دیدگان فرشتگان الهی است که به خاطر تعظیم مقامشان به خداوند منسوب شده است (ترجمۀ مجمع البيان، ج‏۱۲، ص۵۲).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
254

سه. تکالیف الهی

در بخشی از آیات، پس از تشریع حکمی از احکام الهی، از آگاهی خدای سبحان نسبت به رفتار و کردار انسان یاد شده است. از طرح آگاهیِ پروردگار بعد از بیان احکام شرعی، می‌توان این گونه برداشت نمود که اعتقاد و توجّه به علم خدا، آسان‌کننده سختی‌های تکلیف است. لذا با اطلاع از آگاهی خدا و ثبت و ضبط تمامی حالات انسان توسط او و مأمورانش، دشواری انجام دادن دستورهای خدا و ترک معصیت او سهل، بلکه تحمّل این دشواری گوارا و شیرین خواهد شد. از این رو، در قرآن کریم پس از تشریع حکم جهاد و بیان سختی و دشواری آن، ضمن یک قاعده کلّی می‌فرماید:

(وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.۱

خدا می‌داند و شما نمی‌دانید).

توجّه به این حقیقت در کنار احتمال خیر بودن آنچه مورد کراهت انسان است، یا شرّ بودن آنچه بدان علاقه‌مند است،۲ تمام مرارت‌ها و سختی‌های اطاعت فرمان خدا را برای انسان، سهل و گوارا می‌سازد؛ زیرا به مقتضای این قاعده، می‌داند که خداوندِ آگاه از همه چیز در هر یک از دستورهایش، مصالحی دیده است که مایه نجات و سعادت بندگان است، و به این ترتیب، بندگان مؤمن، همه این دستورها را مانند داروهای شفابخش می‌دانند و با جان و دل، آنها را می‌پذیرند.۳ علاوه بر آیه یادشده، در سه جای دیگر نیز پس از دستور به جهاد با دشمنان، بر آگاه بودن خدای متعال، تأکید شده است.۴

نمونه دیگر از تسهیل احکام از راه توجّه به علم الهی، آیات مربوط به تشریع احکام و سهام ارث است۵ که پس از تبیین آنها، علم و دانایی خدای عز و جل را

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶.

2.. (كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْـٔا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْـٔا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶).

3.. تفسير نمونه، ج‏۲، ص۱۰۸.

4.. ر.ک: سورۀ بقره، آیۀ ۲۴۴؛ سورۀ توبه، آیۀ ۱۴ و ۱۵؛ سورۀ نساء، آیۀ ۱۰۴.

5.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۱، ۱۲، ۳۳ و ۱۷۶.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22659
صفحه از 368
پرینت  ارسال به