از این طریق، به تهدید و هشدار آنان میپردازند. گروه منافقان،۱ خیانتکاران،۲ ظالمان،۳ کافران،۴ گمراهان،۵ متجاوزان۶ و مفسدان،۷ از افرادی هستند که در جایجای قرآن از علم خداوند، نسبت به اعمال پنهان و آشکارشان سخن به میان آمده است. همچنین در مواردی خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و پس از نهی ایشان از حُزن و اندوه، به علم خدا نسبت به سخنان ناشایست کفّار اشاره شده است.۸ همه این آیات از آن جا که از راه تهدید دشمنان به دلداری پیامبر صلی الله علیه و اله میپردازد، در بخش تقویتهای تضعیفی جای میگیرند.
کاربردها
امّا در بخشی از آیات، توجّه به علم الهی، موجب کاهش فشار روانی در مشکلات شده است. این مشکلات در سه موقعیتِ: سخنان ناروای دشمنان، هجرت و فقر ناشی از آن، و تکالیف الهی وارد شده است که در ادامه به آنها اشاره میگردد.
یک. سخنان ناروا
هر انسانی اگر اطرافیانش او را مورد تمسخر قرار دهند، ناراحت میگردد. چنانچه هنگامی که به وی تهمت و افترا زده شود، دچار دلتنگی و اندوه میگردد؛ زیرا با
1.. (يَسْتَخْفُونَ مِنَ ٱلنَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ ٱللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىٰ مِنَ ٱلْقَوْلِ وَكَانَ ٱللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا) (سورۀ نساء، آیۀ ۱۰۸). نیز، ر.ک: سورۀ توبه، آیۀ ۷۸، ۹۴، ۱۰۱ و ۱۰۵؛ سورۀ محمد، آیۀ ۲۵ و ۲۶؛ سورۀ حشر، آیۀ ۱۱؛ سورۀ منافقون، آیۀ ۱.
2.. (وَإِن يُرِيدُوا خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُوا ٱللَّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ) (سورۀ انفال، آیۀ ۷۱؛ سورۀ بقره، آیۀ ۱۸۷).
3.. (...وَ ٱللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۹۵). نیز، ر.ک: سورۀ بقره، آیۀ ۲۴۶؛ سورۀ انعام، آیۀ ۵۸؛ سورۀ توبه، آیۀ ۴۷؛ سورۀ جمعه، آیۀ ۷).
4.. (وَ ٱللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۹). نیز، ر.ک: سورۀ نساء، آیۀ ۳۸ و ۳۹؛ ۱۷۰؛ سورۀ ابراهيم، آیۀ ۹؛ سورۀ بروج، آیۀ ۱۹ و ۲۰.
5.. (إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَن يَضِلُّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۱۷). نیز، ر.ک: سورۀ نحل، آیۀ ۱۲۵؛ سورۀ قصص، آیۀ ۸۵؛ سورۀ نجم، آیۀ ۳۰؛ سورۀ قلم، آیۀ ۷).
6.. (إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۱۹).
7.. (وَٱللَّهُ يَعْلَمُ ٱلْمُفْسِدَ مِنَ ٱلْمُصْلِحِ) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۲۰). نیز، ر.ک: سورۀ آلعمران، آیۀ ۶۳؛ سورۀ يونس، آیۀ ۴۰.
8.. سورۀ یس، آیۀ ۷۶؛ سورۀ فاطر، آیۀ ۸.