مؤمنان و مجاهدان واقعی، نوعی دلگرمی و حمایت به شمار میآید. و آنها با اطلاع از این که خدای سبحان از زحمات و صدماتشان آگاه است، نسبت به ضایع نشدن اجرشان اطمینان پیدا میکنند؛ امّا در مقابل، همین عبارت، تهدید و هشداری میشود برای منافقانی که با زبان خود با جهاد در راه خدا مخالفت میکردند.۱ از سوی دیگر، این پیام، متضمّن تخویف و وعده عذابی برای گروه کافران نیز خواهد بود. این است که با وجود علم و قدرت پروردگار بر نیاز برخی افراد، باز هم به دلیل صلاحیت نداشتن آنان، حمایت الهی شامل حالشان نخواهد شد.
تا این جا روشن شد که آگاهی از نیاز افراد، پلی است برای ابراز حمایت حامی. حال اگر فرد سختیدیده، متوجّه چنین آگاهیای گردد و بداند که شخص مهربان و توانمندی از مشکلش آگاه است، در واقع، خود را برخوردار از حمایت او میداند و طبیعتاً مقاومتش افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه میتوان گفت که توجّه به علم و آگاهی پروردگار نسبت به سختیها و اندوه انسان، از مبانی حمایت الهی است. یعنی چون خدای تعالی به احوال بنده آگاهی دارد و از سویی، حکیم و نسبت به بندگان مهربان است، او را مورد حمایت خویش قرار میدهد و همین امر برای افزایش توان و بالا رفتن قدرت مقاومت انسان، کفایت میکند.
همه این مباحث در باره توجّه به قدرت الهی نیز جریان دارد. یعنی قدرت پروردگار، یکی از مبانی حمایت الهی است که توجّه و اطلاع از آن، موجب درک حمایت او و در نتیجه، توانمند شدن انسان میگردد. البته تا جایی که ما بررسی کردیم، در قرآن به شکل صریح از توجّه به قدرت الهی جهت افزایش صبر استفاده نشده است. تنها یک بار با تعبیر (إِنَّ الْعِزَّةَ لِله جَميعاً)۲ به آن اشاره شده است که در تقویت «نصرت ـ انتظاری» بیان شد. به هر حال، مطالب فوق را میتوان در قالب نمودار به شکل زیر ترسیم نمود:
توجّهدهی به علم یا قدرت الهی ⇦ آگاهی از مبانیِ حمایت ⇦ باور به حمایت ⇦ افزایش توان