193
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

پس [ای پیامبر!] صبر و شکیبایی پیشه کن که وعده خدا حق است، و برای گناهت استغفار کن، و هر صبح و شام، تسبیح و حمد پروردگارت را به جا آور!).

بیان توصیه به استغفار و طلب بخشش گناهان که بعد از سفارش به صبر و بردباری آمده است، ما را به نقش استغفار در تکامل نیروی صبر رهنمون می‌سازد؛ چه این که صبر و بردباری ـ چنانچه گذشت ـ نیاز به نیرو و توان دارد و یکی از راه‌های ازدیاد نیرو و توان، استغفار است. همچنان که در آیه زیر از زبان هود علیه السلام خطاب به قومش، از جمله پیامدهای استغفار و توبه، ازدیاد نیرو و قوّت دانسته شده است:

(وَ یَٰقَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلی‏ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْاْ مجُرِمِين.۱

و ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوی او بازگردید، تا [باران] آسمان را پی در پی بر شما بفرستد و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید! و گنهکارانه، روی [از حق] بر نتابید!).

عبارت «یزدکم» عطف بر «یرسل» و جواب برای شرط مقدّر است؛ یعنی: «إن تستغفروا و توبوا... یزدکم؛ اگر استغفار و توبه کنید... خداوند نیروی شما را افزایش می‏دهد».۲ بنا بر این، هود علیه السلام در آیه یادشده، مردم خویش را در صورت استغفار از گناهان و بازگشت به سوی خدا، به افزایش هر گونه نیروی مادی و معنوی۳ بشارت داده است. افزایش توان بردباری نیز از جمله نیروی‌های مادی است.

این اثرات در باره توبه انسان بود؛ امّا در قرآن، توبه خدا به بندگان نیز که یک‌بار به صورت لطفی است که شامل حال بنده می‌شود تا توفیق توبه یابد، و یک‌بار پس از پدید آمدن توبه بنده، در قالب پذیرش و قبول توبه وی با نزول رحمتش صورت می‌گیرد، به عنوان یکی از اسباب آسان‌کننده سختی‌ها دانسته شده است. این مطلب

1.. سورۀ هود، آیۀ ۵۲.

2.. تفسير راهنما، ج‏۸، ص۱۱۱.

3.. مراد از «قوة» به دلیل اطلاق آن، هر گونه افزايش نيروی مادی و معنوی است (ر. ک: تفسير نمونه، ج‏۹، ص۱۳۳؛ ترجمۀ تفسیر الميزان، ج‏۱۰، ص۴۴۵).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
192

توکّل بر خداوند از زبان نوح علیه السلام و هود علیه السلام نیز در برابر مخالفت‌های اقوامشان بیان شده است.۱ از تمامیِ آیاتی که بیان شد، نقش توکّل و اعتماد بر خدا در تقویت نیرو و توان انسان بر تحمّل سختی‌ها قابل برداشت است. از خدای منّان، توفیق توکّل بر او در تمامی کارها بویژه موقعیت‌های ناخوشایند زندگی را خواستاریم.

۴. تقویت «بازگشتی»

مراد از این روش، افزایش توان بردباری به وسیله توبه و بازگشت به سوی خداست. توبه، از فضایل و حسنات اخلاقی و نعمت ویژه‏ای است که خداوند، آن را به برخی از بندگان ارزانی می‌دارد.۲ اصل توبه، به معنای رجوع و بازگشت است.۳ این رجوع و بازگشت اگر به انسان اسناد داده شود، منظور بازگشت به سوی خداوند است که در مورد عموم مردم، بازگشت از گناه، و پشیمانی از معصیت است، ولی در باره خواص از مؤمنین، بازگشت و میل به ناله و دعا و انابه است،۴ و اگر به خدای متعال منتسب شود، همواره با حرف «علی» به کار می‌رود و به معنای رجوع با لطف و رحمت است.۵

توبه از این جهت که میان بنده با پروردگارش ارتباطی ایجاد می‌کند، می‌تواند به عنوان یکی از شاخه‌های تقویت معنوی، به افزایش توان انسان در تحمّل سختی‌ها کمک کند. نقش توبه و استغفار در افزایش نیروی بردباری را می‌توان از این آیه برداشت نمود:

(فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِیَّ وَالْإِبْكَارِ.۶

1.. (وَ ٱتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَـٰقَوْمِ إِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُم مَّقَامِى وَ تَذْكِيرِى بِـٔايَاتِ ٱللَّهِ فَعَلَى ٱللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ ٱقْضُوا إِلَىَّ وَ لَا تُنظِرُونِ) (سورۀ یونس، آیۀ ۷۱)، (إِنِّى تَوَكَّلْتُ عَلَى ٱللَّهِ رَبِّى وَ رَبِّكُم) (سورۀ هود، آیۀ ۵۶).

2.. چرا که بر مبنای (مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِ) (سورۀ نساء، آیۀ ۷۹) و (وَ مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِ) (سورۀ نحل، آیۀ ۵۳)؛ همۀ حسنات و نعمت‌ها از آن خداست، پس توفیق توبه نیز از اوست.

3.. تهذيب اللغة، ج‏۱۴، ص۲۳۶؛ معجم مقاييس اللغة، ج‏۱ ؛ ص۳۵۷.

4.. ازاين‏رو پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود: «تُوبُوا إلَی اللّه فإنّی أتوب إلی اللّه کل يومٍ مأة مرّة»؛ به طرف خدا توبه کنيد، من روزی يک‏صد بار به سوی خدا توبه می‏کنم» (ر. ک: مجمع البيان، ج‏۷، ص۲۱۸).

5.. التحقيق فی کلمات القرآن الکريم، ج‏۱، ص۳۹۹ (با اضافات بر گرفته از تسنيم، ج۱۵، ص۵۱).

6.. سورۀ غافر، آیۀ ۵۵.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22663
صفحه از 368
پرینت  ارسال به