مداومت بر ذکر پروردگار در صبح و عصر و سجود و تسبیح شبانه را بعضی بخصوص نمازهای پنجگانه، یا به اضافه نماز شب، یا ویژه نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسیر کردهاند،۱ و برخی این نمازها را مصداقهایی از ذکر مستمر الهی، و تسبیح و سجده در پیشگاه مقدّس او دانستهاند.۲
در آیه ۵۵ سوره مبارک غافر، دستور به تسبیح خداوند و حمد و ستایش او همراه با امر به استغفار از گناهان وارد شده است که همه آنها باز، بعد از فرمان به صبر و استقامت بیان شده است.
(فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِك وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّك بِالْعَشِی وَالْإِبْکار.۳
پس [ای پیامبر!] شکیبایی پیشه کن که وعده خدا حق است، و برای گناهت استغفار کن، و هر صبح و شام، تسبیح و حمد پروردگارت را به جا آور!).
فرمان به ذکر و یاد خدا پس از توصیه به صبر و پایداری، تنها به پیامبر صلی الله علیه و اله اختصاص ندارد؛ بلکه مؤمنانی که در میدان جهاد حاضر شدهاند نیز پس از امر به ایستادگی و ثبات قدم نشان دادن، به ذکر فراوان خدا سفارش شدهاند:
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْكُرُواْ اللّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلَحُونَ.۴
ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که [در میدان نبرد] با گروهی رو به رو میشوید، ثابتقدم باشید! و خدا را فراوان یاد کنید، تا رستگار شوید!).
در این آیه ـ که مربوط به جنگ «بدر» است ـ ۵ امر به ذکر خدا با کلمه «کثیراً» تأکید شده است؛ چرا که در میدانهای جنگ هر لحظه، صحنههایی که انسان را به دوستیِ زندگی فانی دنیوی وادار سازد، تکرار میشود.۶ بنا بر این، با یاد و عشق فراوان خدا، عشق همسر و فرزند و مال و مقام و هر آنچه باعث سستی در امر