173
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

انسان، حریص و کم‏طاقت آفریده شده است. هنگامی که بدی به او رسد، بی‌تابی می‏کند، و هنگامی که خوبی به او رسد، مانع دیگران می‏شود [و بخل می‏ورزد]، مگر نمازگزاران).

از سوی دیگر، خودِ نماز، حاصل صبر است؛ زیرا طاعت که باید بر آن صبر کرد، شامل نماز نیز هست و کسی که نماز می‌گزارد، بر این طاعت صبر می‌کند و تا انسان صبر بر طاعت نداشته باشد، نماز نخواهد گزارد. از این‏رو، خدای سبحان به رسول اکرم۹ فرمود: (وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَوةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا؛۱ خانواده خود را به نماز فرمان ده و بر انجام دادن آن شکیبا باش!).

خلاصه این که، نماز و صبر نسبت به یکدیگر تأثیر و تأثّر متقابل دارند و همان‌گونه که درجه‌ای از صبر به نماز کمک می‌کند، درجه قوی‌تری از صبر به وسیله نماز پدید می‌آید و همان‌طور که مرتبه‌ای از نماز، مایه ظهور صبر می‌شود مرحله برتری از نماز، بر پایه صبر قرار دارد.۲

ناگفته نماند در برخی از روایات، صبر در آیات ۴۵ و ۱۵۳ سوره مبارک بقره به «روزه» تفسیر شده است.۳ طبق این تفسیر، روزه‌داری نیز از عوامل ازدیاد صبر و یکی از راه‌های استعانت از خداست. انسان روزه‌دار، به اختیار خود بسیاری از چیزهایی را که برای او خوشایند است، ترک می‌کند و رنج محرومیت را بر خود هموار می‌سازد. این، تمرینی است برای افزایش توان بردباری. اضافه بر این، توجّهات و عنایات خداوند نیز نصیب انسان روزه‌دار می‌گردد که این، خود بر توان مقاومت انسان می‌افزاید.۴

تا این جا تأثیر ویژه استعانت از خدا که از طریق نماز و صبر یا روزه به دست می‌آمد، در توانمندی انسان برای تحمّل سختی‌ها روشن شد. این تأثیرگذاری از این

1.. سورۀ طه، آیۀ ۱۳۲.

2.. تسنیم، ج۷، ص۵۸۳.

3.. البرهان فی تفسير القرآن، ج‏۱، ص۲۰۸ و ۳۵۷.

4.. رضایت از زندگی، ص۳۲۰.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
172

پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، چنین نتیجه می‌گیرد که امر به شب‌زنده‌داری و توجّه به درگاه الهی به وسیله نماز شب، برای این است که پیامبر صلی الله علیه و اله را برای کرامت قُرب، شرف حضور و افتخار هم‌کلامی با خداوند متعال آماده سازد.۱

در سیره ائمّه معصومین علیهم السّلام نیز مشاهده می‌شود که آن بزرگواران به هنگام اندوه به نماز پناه می‌بردند. در نقلی از «ضحّاک» و «ابن عبّاس» آمده است:

کانَ رَسُولُ اللهِ۹ إذَا حَزَنَه أمرٌ، فَرِغَ إلَی الصَّلوةِ.۲

هنگامی که پیامبر۹ غمگین می‌شد، به نماز برمی‌خاست.

امام صادق علیه السلام نیز در باره امیرمؤمنان علی علیه السلام چنین می‌فرماید:

کانَ عَلِی۷ إِذَا هَالَهُ‏ شَی‏ءٌ، فَزِعَ إِلَی الصَّلوةِ.۳

هر گاه علی۷ از بروز حادثه ناگواری در هراس می‏شد، به نماز می‏پرداخت.

با در نظر گرفتن سیره معصومان علیهم السّلام و آیات یادشده بویژه آیه‌ای که در آن مؤمنان به استعانت به صبر و نماز امر شده‌اند،۴ می‌توان به رابطه دوسویه میان صبر و نماز پی بُرد. در توضیح این رابطه، سخن آیة الله جوادی آملی را از تفسیر تسنیم نقل می‌کنیم:

در مبارزه با هوس و رهایی از رذایل درونی، و پایداری و پیروزی در برابر دشمن بیرونی، صبر و نماز هر دو سهم دارند و یکدیگر را کمک می‌کنند. بدین لحاظ که جزع و بی‌تابی‌ای که در مقابل صبر و استقامت است، به وسیله نماز برطرف می‌شود. می‌توان گفت: صبر، محصول نماز است؛ زیرا انسان اگرچه «فطرتاً» الهی و صبور است؛ لیکن «طبیعتاً» هلوع و جزوع است. نماز، مانع هلع و جَزَع است و صبر را تثبیت و انسان جزوع را صبور می‌کند: (إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الخَيرُ مَنُوعًا * إِلَّا الْمُصَلِّين؛۵ به یقین،

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ص۹۷.

2.. ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۱۳، ص۲۲۰.

3.. الکافی، ج‏۶، ص۶۳۰.

4.. سورۀ بقره، آیۀ ۴۵ و ۱۵۳.

5.. سورۀ معارج، آیۀ ۱۹ ـ ۲۲.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22877
صفحه از 368
پرینت  ارسال به