27
سرّ دلبری

خود برای ملاقات با یاران خود اهتمام داشت؛ چه رسد به آراستن برای همسر خویش.۱ همچنین از یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده است که: روزی به پيامبر صلی الله علیه وآله هنگامی که مشغول آراستن موهای خود برای ملاقات با مؤمنان بود، عرض کردم: شما خود را می‌آرایید، در حالی که پیامبر و بهترین خَلق خدایید؟!
ایشان فرمود: «خدا دوست دارد که بنده‌اش به هنگام خارج شدن برای ملاقات با برادران [ایمانی]اش، خود را براي آنها آماده سازد و بیاراید».۲
این اهتمام،‌ نشانگر آن است که انسان با آراستن خود، هم خویشتن را تکریم کرده و هم برادران ایمانی را. و به تحقیق می‌توان گفت که هم حقّ خودش را ادا کرده و هم حق همنوعان خود را.
در ادامه، چند روایت در ضرورت و اهمیت پاگیزکی و آراستگی بيان مي‌شود. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله در توصيه‌اي به اصحاب خود مي-فرمايد:
اغسِلوا ثيابَكُم وخُذوا مِن شُعورِكُم واستاكوا وتَزَيَّنوا.۳
لباس‌هاي خود را بشوييد، موهايتان را كوتاه كنيد، [دندان‌هایتان را] مسواك بزنید و خود را بياراييد.
ايشان نه تنها رعايت اين امور را به اصحاب و پيروان خود سفارش مي‌كرد، بلكه خود نسبت به آنها سخت پايبند بود تا آن جا كه در بارة پيامبر صلی الله علیه وآله اين گونه روايت شده است:
كانَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه وآله يَضَعُ المُشطَ تَحتَ وِسادَتِهِ إِذا امتَشَطَ بِهِ

1.. لَقَد كانَ النَّبیُّ صلی الله علیه وآله یتَجَمَّلُ لِأَصحابِهِ فَضَلاً عَن تَجَمُّلِهِ لِأَهلِهِ (مکارم الأخلاق: ص۳۴، بحار الأنوار: ج۱۶ص۲۴۹ ح۱۰).

2.. إِنَّ اللهَ یُحِبُّ مِن عَبدِهِ إذا خَرَجَ إلی إِخوانِهِ أَن یَتَهَیَّأ لَهُم و یَتَجَمَّلَ (همان: ص۳۴ و ۳۵).

3.. كنز العمّال: ج۶ ص ۶۴۰.


سرّ دلبری
26

«آراستگي» ياد شد ـ از جمله جاذبه‌هايي هستند كه معمولاً همراه هم ياد مي‌شوند و روايات معصومان علیهم السلام و سيرة عملي آنان در توجّه به پاکیزگی و آراستگی در کنار هم، بیان کنندة ارتباط تنگاتنگ این -دو با هم ‌اند.
توضیح آن که در اوّلین برخورد با همنوعان، ظاهر افراد به چشم بیننده می‌آید. ظاهر هر فرد، تا اندازه‌ای نمایانگر میزان دانش و اندیشه و تفکّر اوست. در واقع، اوّلین معرّف هر کس، ظاهر اوست و پاکیزگی، نقش به سزایی در شناسايي انسان ایفا می‌کند. یعنی هر کس با دیدن ظاهر دیگری، قضاوت نخستيني نسبت به او خواهد داشت و از آن جا که کثیفی و نامرتّبی برای انسان، معرّف خوبی نیست، هرگز نمی‌تواند در طرف مقابل خود، انگیزة برقراری ارتباط ایجاد کند؛ حتّی اگر نامرتّبی و کثیفی او دلیل موجّهی داشته باشد. بنا بر این، پاکیزگی، نخستین عامل جاذبه‌آفرین به شمار می‌رود.
نتیجه آن که هر کس با رعایت پاکیزگی و با حسّاسیت نسبت به تمیزیِ بدن، لباس و دهان و دندان خود، ضمن ساختن تصویری مطلوب از خود در ذهن مخاطب، او را مورد احترام قرار مي‌دهد و برای او ارزش و منزلت قائل مي‌شود. این عملکرد، جلب شدن علاقة مخاطب نسبت به برقراری رابطه و یا دست کم فرار نکردن از ایجاد رابطه با او را به دنبال خواهد داشت. به علاوه، همان گونه که یکی از حقوق همسران نسبت به يکديگر رعایت بهداشت و پاکیزگی و نیز برخورداری از آراستگی مطلوب به هنگام مواجهه با اوست. می‌توان این حق را برای برادران ایمانی نیز ـ اگر چه با درجه‌ای ضعیف‌تر ـ به رسمیت شناخت. شاید به خاطر همین حق بوده است که در بارة پیامبر خدا صلی الله علیه وآله روایت شده است که ايشان به آراستن

  • نام منبع :
    سرّ دلبری
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11212
صفحه از 111
پرینت  ارسال به