21
سرّ دلبری

تقویت جاذبه‌های بین فردی از متون دینی استخراج نمود، عبارت-اند:
ـ جذّابیت‌های ظاهری؛
ـ مهارت‌های اخلاقی؛
ـ مهارت‌های رفتاری؛
ـ همجواری؛
ـ ایمان و عمل صالح؛
ـ تناسبِ جان‌ها؛
ـ خواست و ارادة خدا.
البته عوامل تأثیرگذار در جاذبه‌ها از منظری دیگر، به دو بخش «عوامل افزايش‌دهنده» و «عوامل كاهش‌دهنده» قابل تقسيم‌ است. امّا از آنجا که فقدان عوامل مؤثّر در افزايش جاذبه‌ها، خود، نقش دافعه را ايفا مي‌كند، از عوامل كاهش‌دهندة جاذبه‌ها به شمار می‌آید. بررسی عوامل ایجاد کنندة جذّابیت‌ها، برای دستیابی به آن جاذبه‌ها و رهایی از عوامل کاهندة جذّابیت، کافی است. پس آگاهی به عوامل جاذبه‌آفرین در حقیقت، آگاهی با عوامل دافعه‌آفرین نیز خواهد بود.
کتاب حاضر، در چهار فصل تدوین شده است. فصل نخست، به بیان جذّابیت‌های ظاهری اختصاص دارد. در فصل دوم، مهارت‌هاي اخلاقی تبیین شده است. در فصل سوم، مهارت‌های رفتاریِ جاذبه‌آفرین، از نظر خوانندگان محترم خواهد گذشت. و سرانجام در فصل چهارم، چهار عامل دیگر ـ که در سطور پيشين یاد شد ـ به بحث گذاشته شده‌اند.


سرّ دلبری
20

در پایان، لازم است اشاره شود که ما در این پژوهش، در صدد تبیین جاذبه‌های عمومی با رویکردی کلّی هستیم. اگر با نگاه دقیق‌تر به اقدامات جاذبه‌‌آفریني که کلیدهای ارتباطی به شمار می‌آیند، بنگریم، خواهیم دید که برخی جاذبه‌ها ـ که در نگاه کلّی جاذبه به‌شمار می‌روند ـ ممکن است برای گروهی خاص جاذبه به شمار نیایند و یا از نظر شرعی و اخلاقی، تحصیل آنها جایز نباشد، و یا برخورداری از آنها برای گروهی دیگر در اولویت نباشد. از این رو برای گروه‌ها و اصناف خاص (مانند: جوانان، بانوان و یا کهنسالان)، برخی اقدامات جاذبه‌آفرین، متفاوت‌اند و اولویت‌ها تغییر می‌کنند. لذا چون تبیین جاذبه‌های ارتباطی برای صنوف و افراد خاص، نیازمند پژوهشی مستقل است، در این اثر، تنها به رویکردِ عمومی آن بسنده مي‌کنیم.

انواع جذّابیت‌ها۱

برخی از روان‌شناسان اجتماعی دریافته‌اند که سه عامل مهم در جاذبة بین فردی وجود دارد. این عوامل، عبارت‌ اند از: جذابیت جسمانی، مجاورت و مشابهت. آنان بر این باورند که جذابیت جسمانی و مجاورت در مراحل آغازین رابطه، تعیین‌کننده‌تر اند، مشابهت، تنها عامل بسیار مهم در حفظ یک رابطة درازمدّت و استمرار بخشیدن به آن رابطه است.۲
به نظر می‌رسد بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام، عوامل این جاذبه‌ها، بیش از سه عامل ياد شده‌اند. عواملی که می‌توان در ایجاد و

1.. nterpersonal attraction

2.. سایت «دانش‌نامۀ آزاد ویکی پدیا»، واژۀ «جاذبه‌های بین فردی».

  • نام منبع :
    سرّ دلبری
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11106
صفحه از 111
پرینت  ارسال به