107
سرّ دلبری

جان‌ها همچون سپاهيان مجهّز هستند كه هر يك ديگري را شناخت، با آن الفت مي‌گيرد و آن ‌كه ديگري را نشناخت، اختلاف خواهد داشت.
نیز از امام علی علیه السلام در این خصوص نقل شده است که:
إِنَّ النُّفوسَ إِذا تَناسَبَت ائتَلَفَت.۱
جان ها اگر با هم سازگار باشند، الفت خواهند گرفت.
به هر تقدیر اگر این وفاق و یا اختلاف روحی، از عالم ذر نیز ناشی نشده باشد، همین که دو نفر در درون و جان خود نزدیکی و الفتی حس می‌کنند و یا به عکس، احساس دوری و دشمنی دارند، زمینة برقراری دوستی و محبّت و یا ایجاد اختلاف و دشمنی فراهم می‌شود. لذا علی رغم رعایت همة مواردی که در دو فصل پیش گذشت، گاهی الفت و دوستی شکل نمی‌گیرد و صمیميت و محبّت ایجاد نمی‌شود که این امر می‌تواند از عدم وفاق و الفت درونی ناشی شده باشد.
امّا ممکن است تناسب نفوس و جان‌ها به خاطر عامل دیگری شکل بگیرد. این عامل، چیزی نیست جز ایمان به خداوند متعال. شاید به خوبی بتوان این امر را از نظر تجربی نیز به اثبات رساند؛ زیرا مؤمنان به طور غیرارادی، انس و الفت و محبّتی بین خود احساس می‌کنند. این انس و الفت می‌تواند از تناسب روحی و جانی آنان به دست آمده باشد.

۴‌. خواست و ارادة خدا

نبايد از این‌که قلب‌ها در دست خداست و اوست كه محبّت انسانی را در دل

1.. غرر الحكم: ح ۳۳۹۳.


سرّ دلبری
106

یکدیگر کاست و در فواصل زمانیِ بیشتری به زیارت یکدیگر رفت تا دلخوری‌ها و کدورت‌ها فروکش کند. البته باید توجّه داشت که قطع رابطه با برادران ایمانی، هرگز توصیه نشده است و روایات فراواني در آثار مثبت آن تأکید دارد. همچنین ضرب المثل دیگری می‌گوید: «از یاد رود هر آنچه از دیده رود». بنا بر اين، لازم است که در اين کار،‌ حدّ اعتدال نگاه داشته شود و از هرگونه افراط و تفریط پرهیز گردد.

۳‌. تناسب جان‌ها

يكي از عوامل اساسيِ ايجاد علاقه و دوستي در قلب دو نفر، وجود تناسبي دروني بين آنهاست. برای این تناسب روحی و درونی، دو فرض قابل تصوّر است. نخست آن که به نظر می‌رسد تناسب روحی بین افراد به آفرینش نخستین همة انسان‌ها در عالم پیش از این جهان مادی ـ که به عالم ذر معروف است ـ ، مربوط می‌شود. ملاقات یکدیگر در عالم ذر و ایجاد آشنایی و الفت در آن نشئه، به دوستی و محبّت در این دنیا مي‌انجامد. البته گاهی ممکن است به جای الفت و احساس محبّت، نوعي دشمنی و دافعه بین دو نفر وجود داشته باشد. این جاذبه و یا دافعه، ممکن است از عالم ذر بوده باشد و به خاطر ایمان به خدا و اعتراف به ربوبیت او و ملاقات و انسی که در آن عالم واقع شده یا دشمنی‌اي که در آن عالم اتفاق افتاده، ناشی شده باشد. در روایتی از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل است که:
الأَرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ فَما تَعارَفَ مِنها ائتَلَفَ و ما تَناكَرَ مِنها اختَلَفَ.۱

1.. کتاب من لا یحضر الفقیه: ج ۴ ص۳۸۰ ح ۵۸۱۸.

  • نام منبع :
    سرّ دلبری
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11064
صفحه از 111
پرینت  ارسال به