25
سرّ دلبری

پاكيزگي فردي با اين رويكرد كه فرد بتواند براي ايجاد ارتباط به عنوان جاذبه‌اي فردي در نظر همنوعان به شمار آيد، در سه حوزه مطرح شده است: پاكيزگي لباس؛ پاكيزگي بدن؛ پاكيزگي دهان و دندان.
البته گرچه پاکیزگی دهان و دندان، جزئی از بدن است و باید پاکیزگی را در دو حوزة لباس و بدن منحصر بدانیم؛ با اين حال، از آنجا كه پاکیزگی دهان و دندان در نزد پیشوایان دینی، از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و نسبت به رعايت آن، سفارش‌هاي فراوانی از طرف آنها (بويژه پيامبر گرامي اسلام صلی الله علیه وآله ) رسيده است، مناسب دیده شد که آن را به عنوان یکی از حوزه‌های مهم پاکیزگی به ‌شمار آوریم. از اين رو، سومین بحث در حوزة پاکیزگی را به صورت مستقل به آن خواهیم پرداخت.

۲. آراستگي

پس از پاكيزگي، نوبت زينت و آراستگي است. به روشني پيداست كه آراستگي و آرايش بدون نظافت و پاكيزگي، اقدامی ناقص است و تعجّب اطرافیان را برمی‌انگیزد. آراستگي ظاهر، با توجّه به اهمّیتش، مرتبه‌ای پس از پاکیزگی دارد و گام دوم در جهت جاذبه‌های ظاهری است. پس همان گونه که انسان ژوليده و نامرتّب حتّي اگر فردي پاكيزه باشد، دافعه‌آفرين است، انسان آراسته و مرتّب، امّا کثیف و ناپاک نیز آراستگی‌اش تأثیر مثبتی در ایجاد ارتباط یا تحکیم آن با همنوعان نخواهد داشت. آراستگي در حوزة رفتارهاي فردي همچون پاكيزگي به «لباس»، «مو»، «ناخن» و «محاسن و شارب» مربوط می‌شود.
دو ركن مقدّماتي جاذبه‌هاي ظاهري ـ كه با عنوان «پاكيزگي» و


سرّ دلبری
24

ظاهري، نه تنها نمي‌توانيم علاقه‌اي از خود در دل ديگري ايجاد کنيم، بلكه علاقة ايجاد شدة پیشین نيز از میان خواهد رفت و به دافعه، تبدیل خواهد شد. نتیجة بی‌توجّهی به ظاهر، فاصله گرفتن اطرافیان و تنهایی و انزوای اجتماعی خواهد بود. با این بیان، ابعاد جاذبه‌ها‌ی ظاهری، عبارت‌اند از:

۱. پاكيزگي

نخستین اصل در زندگی فردی و اجتماعی انسان، اصل پاكيزگي است. امروزه رعايت اين نكته، به صورت امري همگاني و فراگير در آمده است. به همین دلیل به نظر نمي‌رسد كه نياز چنداني به پرداختن تفصيلي به اصل پاکیزگی باشد؛ امّا به اختصار باید گفت که امکانات و فرهنگ جوامع، این اصل مهم زندگی را به عنوان رکن خدشه‌ناپذیر در زندگی فردی و اجتماعی تبدیل کرده و زن و مرد، خُرد و کلان، و پیر و جوان بر آن اذعان دارند و در عمل نیز بدان پایبندند. با توجّه به متون دینی فراوان در تأکید به این اصل و نیز سیرة پیشوایان دینی در اهتمام به پاکیزگی، ضروری ساخته است که مسلمانان، بیش از دیگران بر اصل پاکیزگی همّت گمارند و در رعایت آن کوشا باشند. این ضرورت بدان جهت است که نه تنها پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله سیرة همیشگی‌اش بر پاکیزگی‌ بوده است،۱ بلکه ايشان اصل پاکیزگی را از ارکان مسلمانی دانسته است و بی‌توجّهی به آن را سدّی در برابر سعادت ابدی و ورود به بهشت معرفی کرده است.۲ در متون روايي،

1.. امام رضا علیه السلام : مِن أَخلاقِ الأَنبیاءِ التَّنظیفُ؛ پاکیزگی، از اخلاق پیامبران است (الکافی: ج۶ ص۴۴۴ ح۱۴).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله : بُنیَ الإِسلامُ عَلی النَّظافَةِ و لَن یَدخُلَ الجَنَّةَ إِلّا کُلِّ نَظیفٍ؛ اسلام بر پاکیزگی بنا نهاده شده است و تنها پاکیزگان به بهشت وارد خواهند شد (میزان الحکمة: ج ۴ ص ۳۳۰۳ باب ۳۸۹۸).

  • نام منبع :
    سرّ دلبری
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11187
صفحه از 111
پرینت  ارسال به