69
سعادت و شادکامي از ديدگاه اسلام

کلیدی برخوردار است. معتقد بودن به این آموزه‌ها، در زندگی آنها تأثیرات انگیزشیِ فراوانی دارد و این تأثیر، بسیار مشهود است.
مفهوم بهشت، در فرهنگ اسلام، جایگاه والایی دارد و بویژه به لحاظ انگیزشی، جزء ویژگی‌های مهم فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود؛ یعنی مهم‌ترین تشویق بعد از رضای خدا، در تعالیم اسلامی، ورود به بهشت و متنعّم شدن از نعمات آن است و حتّی بسیاری از افراد که از شناخت و ایمان پایین‌تری برخوردارند، پاداش بودن بهشت را بهتر متوجّه می‌شوند. لذا به لحاظ تشویقی، کارآیی گسترده‌تری را بین مؤمنان دارد. مخصوصاً که قرآن کریم، اوصاف بهشت را به اندازه‌ای قابل باور و ساده، مطرح نموده است که تصوّر و تصدیق آن، خیلی مشکل نیست. لذا عموم مردم، این ادبیات و این نوع گفتمان را راحت‌تر درک می‌‌کنند.

۲. حوزه رفتار

منظور از حوزه‌های رفتاری ایمان، ابعادی از ایمان است که در سطح رفتار، نمایان می‌‌گردد. وقتی کسی به خدا و دین او ایمان بیاورد، در ابتدای امر، یک پدیده شناختی تحقّق پیدا می‌‌کند؛ یعنی فرد، متوجّه خدا شده، در صدد شناخت ویژگی‌های خداوند و آموزه‌هایی که برای بشر فرستاده است، بر می‌‌آید. پس از شناخت، برخی از آموزه‌ها، ابعاد عملی نیز دارند که پایبندی به آنها، نشانه ایمان حقیقی است و ممکن نیست که ایمان واقعی، تحقّق پیدا کند؛ امّا پیامدهای رفتاری آن، وجود نداشته باشد. البته جدا کردن این پیامدها از اصل شناخت و اعتقاد نیز، بسیار مشکل است. در واقع، اسلام، نه شناخت بدون عمل را شناختی اصیل می‌‌داند، نه عمل بدون پشتوانه شناختی صحیح را عمل باارزش، تلقّی


سعادت و شادکامي از ديدگاه اسلام
68

إلاّ الله» و اعتقاد به وحدانیت خدا، باعث سعادت گردد؟بخصوص افراد عمل‌گرا معتقدند اگر یک فرد کافر، نوع اعمالش، اعمال خیر و نیک باشد، در آن صورت، فرقی بین یک کافر با اعمال خوب و یک مؤمن با اعمال خوب نیست؛ چرا که خروجی هر دوی اینها، عمل صالح است؛ امّا اسلام با وجود این که برای عمل، بسیار ارزش قائل است، امّا برای همان عمل با پشتوانه شناخت صحیح، ارزش بیشتری قائل است.
علّت این امر نیز آن است که معمولاً در سیستم‌های انسانی بین شناخت و رفتار، رابطه بسیار نزدیکی برقرار است و اصولاً رفتار‌های ما پشتوانه شناختی دارند. ممکن نیست که شناختی در انسان شکل بگیرد؛ امّا بروز و ظهور رفتاری نداشته باشد. لذا تأکید اسلام بر اعتقادات و شناخت‌های صحیح، از این زاویه، قابل بررسی است.
البته در بین شناخت‌های اصیل اعتقادی، باید جایگاه توحید، نبوّت و معاد را جایگاهی ممتاز و رفیع دانست. هر کدام از این سه مفهوم، تأثیر خاصّ خود را بر روی معتقدان خواهد داشت.

د. اعتقاد به بهشت

یکی از اعتقادات کلیدی در اسلام، اعتقاد به عالم پس از مرگ است که شامل عالم برزخ، قیامت، بهشت و جهنّم است، به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از آیات قرآن، شامل آیات معاد و مفاهیمی مانند برزخ، قیامت، بهشت و جهنّم می‌شود.
یکی از ویژگی‌های ممتاز در فرهنگ دینی، به طور عموم، و فرهنگ اسلامی، به طور خاص، نقش اعتقاد به مبدا و معاد است که از اهمّیت

  • نام منبع :
    سعادت و شادکامي از ديدگاه اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5733
صفحه از 112
پرینت  ارسال به