باعث غفلت من از تحصیل دانش شد و تحصیل نکردن من، از روی عمد و عنادورزی با دانش نبوده است؛ بلکه از روی غفلت، این اتّفاق، رُخ داده است» یا فرد دانشمندی که با علم و حکمت، آشنایی دارد؛ امّا مشغله دنیایی، باعث غفلت وی از اندوخته دانشش میشود.
معصومان علیهم السلام، متوجّه این مسائل بودهاند. لذا برای جلوگیری از این گونه آسیبها، تذکّراتی را دادهاند و غفلت را باعث شقاوت دانستهاند. امام علی علیه السلام فرموده است:
فیا لها حسرة علی کلّ ذی غفلة أن یکون عمره علیه حجّة و ان تؤدّیه إیّاهم إلی الشقوة.۱
برای هر کسی که غافل است، باید حسرت خورد؛ چرا که عمر او، علیه او گواه است و او را به سوی بدبختی، سوق میدهد.
با توضیحی که داده شد، روایات مربوط به جهل و غفلت، در بحث بُعد شناختی ایمان، جای میگیرند؛ چیزی که در آغاز، به ذهن نمیآمد.
ج. اعتقاد صحیح
پس از این مقدّمه کوتاه، در باره نکوهش جهل و غفلت و اهمّیت دانش، به این مسئله باز میگردیم که اسلام، هیچ گاه از دیگران نخواسته است که بدون شناخت و تفکّر، اسلام را بپذیرند. در واقع، شیوه اسلام، تفکّر، دانش و سپس ایمان است. به همین دلیل، رسیدن به ایمان صحیح، جایگاه والایی در معارف اسلامی دارد و تقلید از دیگران در حوزه ایمان