بین یک فرد و حکمت، نعمت، عالم است و جاهل، بین آن، بدبخت است.
یعنی اگر فردی نسبت به علوم رایج زمانه خود و بخصوص اوضاع و احوال زمانه خود، جاهل باشد، این جهل، موجب شکست در زندگی میشود و سرانجام نیز موجب وارد شدن غم و اندوه و سختی در زندگی میگردد. مهمترین متعلَّق دانش در روایات اسلامی، دانش دین است؛ یعنی درک حق و باطل، و شناخت خدا و معارف الهی.
علاّمه طباطبایی، در تفسیر المیزان، در باره دانش دین میگوید:
معنای آن نوعی از اِحکام و اتقان یا نوعی از امر استوار مُتقن است که در آن، رخنه و ضعفی مشهود نباشد و کاربرد آن، قطعاً شامل معلومات عقلی حق و درست، بطلانناپذیر و دور از کذب میشود.۱
با این تبیین، منظور از عالم و جاهل نیز در این روایت، مشخّص میگردد.
ب. نکوهش غفلت
از سوی دیگر، غفلت نیز نکوهش شده و عامل شقاوت، دانسته شده است. اسلام، نه تنها به تحصیل دانش، توصیه کرده و آن را با سعادت و شقاوت، گِرِه زده است، کوتاهی و غفلت را نیز جایز نشمرده است. البته غفلت میتواند به دو صورت، نمایان گردد. ابتدا، غفلت از کسب دانش و بعد، غفلت پس از تحصیل دانش است؛ یعنی کسی حق ندارد در روز جزا بگوید: «من، دانش را دوست داشتم؛ امّا امور زندگی و مشکلات،