مشابه این حدیث، از پیامبر صلی الله علیه وآله نیز نقل شده است.۱ در واقع، همان طور که ذکر شد، هم سعادت دنیوی را مورد هجوم خود قرار میدهد و هم به سعادت اُخروی آسیب میرساند. بُعد اُخروی آن نیز به این شکل است که فرد حسود، به نوعی، تقدیر الهی را زیر سؤال میبرد که این امر، در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است. علاوه بر آن، این آتش درون، ممکن است به ظلم و تعدّی به حقّ محسود نیز منجر شود که در آن صورت، حقّ الناس نیز به کارنامه فرد حسود، افزوده خواهد شد. همه این مسائل، باعث شده است که معصومان علیهم السلام، ما را از حسادت، برحذر بدارند و آن را با سعادت ما در تنافی ببینند.
و در زمینه مالاندوزی میفرماید:
إذا جمعت المال فانت فیه وکیل لغیرک یسعد به و تشقی أنت.۲
هنگامی که اموالی را جمع کردی، پس تو [در واقع ] وکیل دیگران هستی که دیگران به واسطه آن، سعادتمند میشوند و تو، بدبخت میشوی.
و باز ایشان میفرماید:
یا بنی! لا تخلّفن وراءک شیئاً من الدنیا فإنّک تخلفه لأحد رجلین أمّا رجل عمل فیه بطاعة الله فسعد بما شقیت به و أمّا رجل عمل فیه
1.. «لا تتحاسدوا فإنّ الحسد یأکل الإیمان کما تأکل النار الحطب الیابس»
(قرب الإسناد،ص ۱۵).
2.. غرر الحکم و درر الکلم، ح ۸۳۳۱. شبیه به این مضمون، از ابن عبّاس، به نقل از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله آورده شده است: «... ألا و إنّ السعید من اختار باقیه یدوم نعیمها علی فانیه لاینفد عذابها و قدم لما یقدم علیه ممّا هو فی یدیه، قبل أن یخلفه لمن یسعد بإنفاقه و قد شقی هو بجمعه»
( أعلام الدین، ص ۳۴۵).