23
سعادت و شادکامي از ديدگاه اسلام

سپس، موارد مربوط هر کدام، خود در گروه‌های کوچک‌تری دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه، به آنها اشاره می‌گردد:

الف. عوامل سعادت دنیوی

بررسی مصادیق سعادت در روایات، نشان می‌دهد که سعادت دنیوی، بر محور برخورداری از «امکانات» لازم برای زندگی دنیوی، استوار است. از نظر اسلام، برخورداری از امکانات، باعث سعادتمندی می‌‌شود. وقتی همین مجموعه، مورد بررسی عمیق‌تر قرار می‌گیرد، مشخّص می‌شود که امکانات مورد بحث، خود، به دو بخش «انسانی» و «غیر انسانی» تقسیم می‌شوند. این تقسیم، وقتی به دست می‌آید که می‌بینیم در آنچه سعادت دنیوی شمرده می‌شود، گاه سخن از اموری می‌شود که به نوعی با انسان، مرتبط است و گاه از اموری سخن به میان می‌آید که از گونه مادیات هستند. امکانات انسانیِ مطرح شده در روایات، عبارت‌اند از: داشتن همسر، فرزند صالح، همسایه، دوستان خوب و... .
امکانات غیر انسانی نیز عبارت‌اند از: داشتن خانه بزرگ، وسیله نقلیه خوب، کار مناسب و... .
این، بدان معناست که از دیدگاه دین، زندگی سعادتمند در دنیا، هم به امکانات مادّی نیاز دارد و هم به امکانات انسانی. این، از آن جهت اهمّیت دارد که مشخّص می‌سازد امکانات لازم برای یک زندگی همراه با سعادت، منحصر در مادّیات نبوده، نیاز به امکانات انسانی نیز دارد.
به هر حال، دارنده این دارایی‌ها، از نظر اسلام، سعادتمند شمرده می‌‌شود. البته این بهره‌مندی، شرط لازم برای سعادتمندی است، نه شرط کافی. چگونگی برقراری رابطه و تعامل با این دارایی‌ها، شرط لازم برای نیل به سعادت است. لذا چگونگی استفاده از امکانات موجود، یکی از حوزه‌های مهم جهت تعیین سعادتمندی انسان‌هاست که بدان، خواهیم پرداخت.


سعادت و شادکامي از ديدگاه اسلام
22

بنا بر این، هر چند اسلام برای سعادت، دو سطح قائل است؛ امّا نحوه ارتباط آنها با یکدیگر، از الگوی خاصّی تبعیّت می‌کند. از این رو، الگوی سعادت اسلامی، پیچیدگی خاصّی دارد. بر اساس این الگو، سعادت دنیوی، در دل سعادت اُخروی قرار می‌گیرد و در مسیری قرار دارد که تأمین کننده سعادت اُخروی باشد. از این رو، هر چند سعادت دنیوی، محدود به دنیا بوده، با مرگ پایان می‌یابد؛ امّا بر سعادت اخروی، تأثیرگذار است.
از طرف دیگر، هر چند سعادت اُخروی، مخصوص آخرت و زندگی جاویدان انسان است؛ امّا تأمین آن، از دنیا شروع می‌شود و بلکه به عبارت دقیق‌تر، به لحاظ زمانی، دنیا، تنها فرصت تأمین آن است. لذا هم عوامل مادّی و هم عوامل معنوی سعادت، در دنیا تأمین می‌شوند؛ امّا به لحاظ اثر، برخی مربوط به دنیا و برخی مربوط به آخرت‌اند و در عین حال، عوامل دنیوی، باید در راستای سعادت اُخروی بوده، با آن تضاد نداشته باشد. در حقیقت، اسلام، سعادت دنیوی در تضاد با سعادت اُخروی را سعادت نمی‌داند، هرچند در ظاهر، سراسر لذّت، سُرور و رفاه باشد.

عوامل سعادت

عوامل یا مصادیق سعادت، فهرست بلندی را تشکیل می‌دهند. لذا لازم است این مصادیق متعدّد، طبقه‌بندی شوند. گاه ممکن است که نخست، طبقه‌بندی کلان و سپس طبقه‌بندی‌های خُرد دیگری در دلِ آن، شکل گیرد.
بررسی مصادیق سعادت در روایات، نشان می‌دهد که عوامل سعادت، نخست در دو گروه دنیوی و اُخروی، طبقه‌بندی می‌شوند و

  • نام منبع :
    سعادت و شادکامي از ديدگاه اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5424
صفحه از 112
پرینت  ارسال به