نیز میتواند مفاهیم و اصول موضوعهای مانند توحید و معاد را که علوم انسانی نمیتوانند به آنها دست پیدا نمایند، در اختیار روانشناسی قرار دهد. حتّی گاهی میتواند مسائل بسیار جزئی را در اختیار روانشناسی بگذارد و مقدّمات طرّاحی یک فن (تکنیک) را فراهم نماید.۱
مهمترین مسئله، آگاهی کامل نسبت به روش و منطق تحقیق در هر دو حوزه از دانش است که محقّق را از لغزشهای بسیاری، باز خواهد داشت. حال با همین شیوهای که توضیح داده شد، مفهوم سعادت را پی میگیریم.
سعادت و مفاهیم مرتبط، در لغت
در کتب لغت، سعادت، با تعبیرهای مختلف، تعریف شده است. ابن فارِس، با استفاده از سه واژه «خیر»، «سُرور» و «یُمن»، سعادت را چنین تعریف کرده است:
السعد، أصل یدلّ علی خیر و سُرور، خلاف النحس ... فالسعد الیمن فی الأمر.۲
سعد، اصلی۳ است که بر خیر (خوبی، نیکی و بهتر بودن) و شادی، دلالت میکند، بر خلاف نحس.... پس سعادت، یعنی ثبات در امور.