امور بيت المال، براى بازگويى مسائل شخصى خدمت على عليه السلام رسيدند و ايشان، چراغ بيت المال را خاموش كرد و فرمود تا از خانه اش چراغى ديگر بياورند و حاضر نشد حتى دقايقى از پرتو نور چراغى كه از درآمدهاى عمومى بود، براى مسائل شخصى بهره گيرد، در همين راستاست. ۱
چهار ـ سياست هاى اجتماعى
در مسائل اجتماعى نيز حكومت على عليه السلام پايه ها، شيوه ها و مواضع اصولى و استوارى دارد. متونى كه ابعاد سياست هاى اجتماعى ايشان را گزارش مى كند، شايان توجّه و تأمّل است. بر پايه آن متون، اصول سياست هاى اجتماعى امام را چنين مى توان گزارش كرد:
۱ . عدالت اجتماعى
عدالت، محورى ترين، استوارترين، بنيادى ترين و شامل ترين مسئله سياست و حكومت علوى است. نام مقدس امام على عليه السلام ، آن چنان با عدالت در آميخته كه على، عدالت را تداعى مى كند و عدالت، على را. عدالت، آميزه هماره زندگى على عليه السلام بود و او در راه اجراى عدالت و گسترش قسط، شهد شهادت نوشيد.
تأكيد بر اين نكته، از آن روست كه بگوييم و تأكيد كنيم كه حكومتى مى تواند ادّعا كند از حكومت على عليه السلام الگو گرفته و سنّت شناسانه بر سيره آن بزرگوارْ اقتدا مى كند كه سردمداران آن، به عدالتْ بيش از هر چيز، اهميّت دهند و براى گسترش عدل و توسعه قسط و همه گير ساختن داد، از هيچ كوششى دريغ نورزند؛ نه در بيان و كلام ـ كه امروز سرفصل شعار بسيارى از مدّعيان است ـ ؛ بلكه در عمل، كردار و تعامل با مردم و در تمام لايه هاى اجتماع، كه همچون كيميا ناياب است. حكومتى