بدانيد كه در آن (قرآن) ، دانش آينده و گزارش گذشته است ؛ درمان دردها و [ برقراركننده] نظم ميان شماست .
و مكرّر به كارگزاران، توصيه مى كرد كه در انضباط ادارى بكوشند و نظم در امور را فراموش نكنند و آنچه را بايد انجام دهند، در زمان هاى مقرّر سامان دهند و لحظه ها را با بى نظمى و به هم ريختگى تباه نسازند.
۵ . گزينش كارگزاران شايسته و توانمند
كارگزاران، بازوان اجرايى حاكمان، و عاملان اقامه عدل و بسط قانون در جامعه هستند. شايستگى، توانمندى، استوارگامى و سلامت رفتارى آنان، بى گمان ، مهم ترين نقش را در سامان يابى جامعه در ابعاد مختلف خواهد داشت . از اين رو، در نگاه على عليه السلام ، در گزينش كارگزاران، فقط شايستگى ها بايد حاكم باشد، و نه وابستگى ها. «شايسته سالارى»، اصلِ اساسى گزينش در سياست علوى است. صلاحيت اخلاقى، اصالت خانوادگى، تخصّص و توانايى، بايد معيار گزينش باشد، نه وابستگى هاى سببى، نَسَبى، جناحى و مسلكى، آن هم با پيرايه سياسى اش.
بر اساس آموزه هاى امام، مديران و مسئولان، در نظام اسلامى حق ندارند مناصب دولتى را بر اساس وابستگى هاى خانوادگى و يا سياسى تقسيم كنند. آنها حق ندارند كارهاى مردم را به كسانى بسپُرند كه اصالت خانوادگى ندارند؛ حق ندارند كسانى را بر كار بگمارند كه از مكرمت هاىِ اخلاقى و خوى نيكو به دورند؛ حق ندارند از كسانى كه توانايى لازم را ندارند و از تخصّص بايسته و نشاط مطلوب برخوردار نيستند، در امور اجرايى بهره گيرند. كارگزارى، امانت است و جز به امين نبايد سپرده شود.
۶ . تأمين نيازهاى اقتصادى كارگزاران
امام بر اين باور بوده كه كارگزاران، بايد از حقوق مادّى كافى برخوردار باشند. از