337
سياست نامه امام علي عليه السلام

مى كنم!» يا «به نظرم!». در دين، اشكالى نيست. ۱ با سفيهان و دين شناسانْ جدال مكن؛ اما دين شناس، چون از بركتش تو را محروم سازد؛ و سفيه، بدى هايش تو را غمگين كند. با اهل كتاب، بجز با روش پسنديده قرآن و حديث، جدال مكن. خود را به خنده عادت مده كه هيبت آدمى را مى ريزد و صاحبان دعوا را بر دشمنى جرى سازد. از قبول هديه از صاحبان دعوا بپرهيز و از باطن كارها برحذر باش!
آن كه زنى نادان را امين شمارد و با او مشورت كند و بپذيرد، پشيمان گردد. از اشك مؤمن، برحذر باش؛ چرا كه هر كه او را به گريه آورد، بشكند و درياهاى آتش را از صاحب اشك، خاموش سازد. صاحبان دعوا را تحقير مكن و گدا را [ از خود ] مران. در مجلس داورى، جز با دين شناسان هم نشينى مكن و در فتاوا مشورت منما ۲ ؛ چرا كه مشورت در جنگ و مصلحت هاى فورى باشد، و امور دينى با رأى و نظر نيست، بلكه با تبعيت و پيروى است. امور واجب را ضايع مساز، و بر نافله ها (امور مستحب) تكيه منما.
به آن كس كه به تو بدى كرد، نيكى روا دار، و از آن كه به تو ستم كرد ، گذشت كن، و براى آن كه تو را يارى رسانْد، دعا كن، و بر آن كس كه تو را محروم كرد ، ببخشاى ، و در برابر آن كه به تو بخشيد، فروتنى كن. خدا را بر آنچه به تو بخشيد، سپاس گو و او را بر آنچه تو را آزمود، ستايش كن. دانش [و معارف دينى]، سه چيز است: نشانه اى استوار، سنّتى پيروى شده، و فريضه اى معتدل؛ و معيار اين سه، دستورات ماست. ۳

۳۷۶.امام على عليه السلام ـ به رفاعه ـ :داورى مكن در حالى كه خشمگينى، و نيز آن گاه كه مستِ خوابى . ۴

1.ظاهرا مراد آن است كه احكام الهى روشن و واضح است و جاى جدل و فلسفه بافى ندارد . (م)

2.ظاهرا بدين منظور است كه احكام الهى در آن روزگار ، روشن بود و جايى براى اجتهادهاى پيچيده و دشوار نبود . (م)

3.دعائم الإسلام : ۲ / ۵۳۴ / ۱۸۹۹ .

4.دعائم الإسلام : ۲ / ۵۳۷ / ۱۹۰۹ ، دستور معالم الحكم : ۶۳ .


سياست نامه امام علي عليه السلام
336

و بدان كه صلح ميان مسلمانان رواست، مگر صلحى كه حلالى را حرام گردانَد يا حرامى را حلال سازد، و براى آن كس كه مدّعىِ شهود غايب است، مهلتى مقرّر ساز. اگر آنان را احضار كرد، حقّ او ستانده شود، و اگر آنان را حاضر ننمود، قضيّه بر وى لازم گردد؛ و بپرهيز از آن كه قضاوتى را در باب قصاص و حدود الهى و حقوق مردم به اجرا گذارى، مگر آن كه آن را بر من عرضه دارى! ـ إن شاء اللّه ـ ، و در مجلس داورى منشين، مگر آن كه غذا خورده باشى. ۱

۳۷۳. الكافىـ به نقل از احمد بن ابى عبداللّه (به صورت مرفوع) ۲ ـ : امير مؤمنان به شريح فرمود: «در مجلس داورى، با كسى در گوشى صحبت مكن، و اگر خشمگين شدى، به پاخيز. پس در حال خشم، داورى مكن». ۳

۳۷۴.امام على عليه السلام ـ هنگامى كه به وى خبر رسيد كه شريح در خانه اش داورى مى كند ـ :اى شريح! در مسجد بنشين كه آنْ عادلانه تر است ميان مردم، و به درستى كه براى قاضى سبُك است كه در خانه بنشيند. ۴

۳۷۵.امام على عليه السلام ـ از نامه اش به رفاعه، هنگامى كه او را براى داورى اهواز خواست ـ :آرزوها را كنار گذار، و با هوسْ مخالفت كن، و دانش را با سيماى شايسته بيارا. شكيبايى، خوبْ كمك كارى است براى دين؛ اگر شكيبايى مردى بود، مردى شايسته بود.
بپرهيز از [اظهار] افسردگى كه آن، از سبُكى و فرومايگى است! در مجلست آن را كه مانند تو نيست، حاضر مكن، و مردان شجاع را برگزين . بر پايه ظاهر، داورى كن و باطن كارها را به عالِم حقيقى (خداوند) وا گذار. اين سخن را كنار گذار كه: «گمان

1.الكافى : ۷ / ۴۱۲ / ۱ ، تهذيب الأحكام : ۶ / ۲۲۵ / ۵۴۱ ، من لا يحضره الفقيه : ۳ / ۱۵ / ۳۲۴۳ .

2.حديث مرفوع ، حديثى را گويند كه به پيامبر صلى الله عليه و آله يا يكى از ائمه عليهم السلام نسبت داده شود ، خواه متّصل باشد يا منقطع . (معجم مصطلحات الرجال و الدراية : ۱۵۵) . (م)

3.الكافى : ۷ / ۴۱۳ / ۵ ، من لا يحضره الفقيه : ۳ / ۱۴ / ۳۲۳۹ .

4.دعائم الإسلام : ۲ / ۵۳۴ / ۱۸۹۷ .

  • نام منبع :
    سياست نامه امام علي عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: سید محمد کاظم طباطبایی و سید محمود طباطبایی نژاد، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4547
صفحه از 435
پرینت  ارسال به